Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 1 2006, 19:39
Patrikweb - vad vet du om bevekelsegrunderna för beslaget? Om man fattat beslut om beslag för att det finns anledning att anta att man kan komma att förverka det beslagtagna godset (då de till exempel utgjort brottsverktyg, och då spelar det egentligen mindre roll vem som egentligen äger godset), ja då är det ite konstigt att mycket mer material än bara en enstaka server åkt med.
|
Säg att en tjuv bryter sig in mitt hus. I källaren hittar han en skärbrännare som han använder för att skära upp mitt kassaskåp.
Skärbrännaren tas i beslag av polisen och jag kan inte få tillbaka den, för den anses vara ett brottsverktyg.
Hela polisens aggerande i denna affär är otroligt överdriven. De har till och med förstört bevisläget. I och med att de monterade ner hela serverparken, vilka bevis har de då kvar att t.ex. en viss server verkligen har varit uppkopplad mot t.ex. Internet?
Det måste ju vara betydligt enklara att på plats gå igenom hela systemet och se vad som är kopplat mot vad. Det går ju faktiskt att spärra av denna serverhall på samma sätt som det går att spärra av andra brottsplatser.