|
Flitig postare
|
|
Reg.datum: Aug 2003
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Aug 2003
|
Det verkar som det första inlägget här är lite förvirrat. Du pratar om postgiro- eller bankgiroinbetalningstalonger men säger OCR-avier. OCR är ett system du kan använda dig av för att automatiskt bocka av mottagna betalningar mot din beställningsdatabas. Ett post- eller bankgiro kan via internetbanken kräva att man använder OCR-nummer (som kan innehålla en kontrollsiffra så att man är säker på att kunden slagit in rätt). Du kan också skriva ut OCR-numret längst ned på inbetalningstalongen för maskinell inläsning vid betalningstillfället.
Jag har bara erfarenhet av bankgirot men är det vad du använder får du en fil med XML som beskriver de betalningar du tagit emot och som kan läsas av de vanligaste bokföringsprogrammen.
OCR lönar sig bara om du får in många betalningar varje dag. Om du har det som jag som bara får in upp till tio betalningar per dag fungerar det bra att låta kunderna lämna ett beställningsnummer som meddelande på inbetalningen.
Jag skriver ut fakturor på papper köpt på Wettergrens, de har både bank- och postgirotalongförsedda fakturapapper (med stansning så att talongen kan rivas av). Använder ett eget system men alla de vanligaste bokföringsprogrammen som hanterar fakturering kan naturligtvis skriva ut fakturor åt dig på dylikt papper.
|