Visa ett inlägg
Oläst 2006-05-31, 21:20 #144
shibaja shibaja är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
shibaja shibaja är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by WizKid@May 31 2006, 20:53
shibaja: Om det är så självklart att The Pirate Bay sysslade med olagligheter varför har det tagit flera år innan polisen slagit till. Det har ju inte precis varit en hemlighet var servrarna befunnit sig.
Ptja.. Svårt att veta med säkerhet. Men när jag praktiserade på en av dessa organisationer som företräder rättighetshavarna (sak samma vilken), så fick jag uppfattningen att man ville ta allt lugnt och metodiskt, speciellt efter fiaskot med MP3-målet. Jag praktiserade där något år innan lagändringen trädde i kraft och då fick jag veta att alla stämningar osv låg på is. Anledningen till detta var att man inte ville få någon större allmän debatt innan lagändringen skulle träda i kraft.

Men även efter lagändringen så kan man ju konstatera att bl.a. Antipiratbyrån har agerat väldigt metodiskt. Låg nog en hel del tanke bakom anmälan på personerna som bara hade delat ut en enstaka film. Hade man anmält en "storpirat" direkt så hade väl straffvärdet även där förmodligen hamnat på böter. Nu har man fastställt att bara en film är ett fruktansvärt brott osv.

Men det som förmodligen har gjort att allt har dröjt är att frågan kring TBP är väldigt komplicerad. Det blir ändå svårare att förklara hur TPB har medverkat till upphovsrättsintrång, än om man har en fildelare som själv har delat ut en film. Iom att det förra redan är avgjort, är nog TPB helt enkelt nästa naturliga steg. Är även övertygad om att de ansvariga kommer att dömas. Kravet på medverkan i svensk rätt är löjligt lågt och uppsåt finns det gott om; TPB har ju själva gått ut i media gång på gång och uppmanat till att folk ska ladda ner piratkopierat material från nätet. För att inte tala om alla publicerade emails. TPB var väl medvetna om vad som skedde på sajten, solklart fall av medverkan enligt mig.
shibaja är inte uppkopplad