Det pågår just nu en lång och rätt infekterad tråd i ämnet på Webmasterworld, där flera postare hävdar att de har sajter som, sedan Bigdaddy började användas, har tappat sidor som ligger mer än två länkar bort från förstasidan och inte har externa länkar. Man diskuterar någon form av intern PR-struktur eller Sajt-PR.
Jag har inte märkt av något liknande som jag kan sätta i samband med Bigdaddy, men bygger oftast sajter som efterliknar en platt sajtstruktur, med åtskilliga alternativa navigeringsvägar in till varje sida på sajten. Detta i sin tur innebär att varje sida kan innehålla väldigt många länkar. En käpphäst är att nya sidor bör alltid ha länkar från så många sidor på sajten som det bara är möjligt. Detta inverkar visserligen samtidigt meligt på det allmänna PR-värdet.
Jag tror alltså inte att hög PR i sig behöver betyda tätare Googlebot-besök, utan att det främst har med länkstrukturer att göra. Och förstås, att det lönar bra att ha många externa djuplänkar!
Länk till tråden:
http://www.webmasterworld.com/forum30/34442.htm
(Lång och bitvis förvirrad, men med en och annan klok tanke.)