Visa ett inlägg
Oläst 2006-05-31, 21:18 #143
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Well är en hel del i den här soppan som antagligen inte har gått helt rätt till...

Citat:
Originally posted by jonny@May 31 2006, 20:33
Nu är det ju inte så att TPB bara haft en hemsida och propagerat för att tillåta piratkopiering.
TPB var en av de största - om inte den största - webbplatserna som möjliggjorde piratkopiering. De har dessutom profiterat på piratkopieringen med hjälp av mindre nogräknade annonsförsäljningsbolag.
Visst - TPB var väl kanske en sida med ett inte helt ädelt syfte, men att för den sakens skull stänga ner Piratbyrån "vanliga" webbsida - dvs den med nyheter, lite artiklar och annat är helt åt fanders. Det strider ju direkt mot öppen demokrati. Piratbyrån och The Pirate Bay är två skilda saker - vilket visserligen få verkar ha fattat.
Att stänga ner Piratbyråns webbsida är som att, som någon tidigare nämnde, stänga ner vilken organisation som helst som ställer sig emot något för att skapa debatt.

Citat:
Originally posted by shibaja@May 31 2006, 20:48
Det ThePirateBay höll på med var olagligt.
Om vi bortser från diskussionen med länkar, som jag inte orkar gå in på nu, så har de i vart fall gjort sig skyldiga till medhjälp till upphovsrättsintrång. Det är sedan lagändringen olagligt att ladda ner verk som inte har lagts ut med upphovsmannens samtycke. Det är alltså ostridigt att TPBs besökare som laddade hem upphovsrättsligt material gjorde sig skyldiga till upphovsrättsintrång. TPB har genom att tillhandahålla sin sajt medverkat till detta intrång. Kravet på medverkan är ställt väldigt lågt i svensk rätt.
Samtidigt är det väl här väldigt oklart vad som egentligen är olagligt och inte lagligt i det här fallet. Ett program som t.ex. Direct Connect kan ju inte vara olagligt eftersom det kan användas för att sprida vilka filer som helst. Som jag har fattat det borde väl The Pirate Bay egentligen räknas som nåt liknande - det hjälper dig att dela filer med andra användare, vad användarna sen fildelar är upp till användarna.

Om ovan är olagligt så borde i princip alla typer av sätt att dela med sig filer med vara olagligt - mejl, google, msn osv. Jag kan ju trots allt maila en kopierad mp3-låt och därmed sprida den. Att maila i sig borde inte vara olagligt, dock att maila mp3-låten.

Här har jag dock viss förståelse för att Polisen gör en razzia och vill gå igenom det hela för att få det prövat i domstol - även om jag är ruskigt skeptisk till hur det hela skulle bli i slutändan. Hur domen skulle se ut, med tanke på ovan argument att t.ex. google isf skulle vara olagligt...

Det är dessutom aningen frustrerande att, som vissa antyder, antipiratbyran har ett så pass stort inflytande över åklagare och polisen som de har - de verkar på något sätt "viktigare" än andra. Enligt uppgift lär stora påtryckningar ha kommit ifrån andra länder, och det är i sig också lite märkligt. Skall vår polis lyssna mer bara för att stora utländska aktörer ställer sig bakom något och vill få sin vilja igenom?
Men det är väl kanske inget nyhet...

!?

Bör noteras att jag varken stödjer eller är emot fildelning, TPB, Piratbyran, Antipiratbyran etc. Båda sidor har argument som egentligen är vettiga.

Vad jag dock stödjer, och anser är förbannat viktigt, är den fria rättigheten att i Sverige få tycka och säga vad man vill - möjligheten att skapa debatt, och ha egna åsikter (oavsett om dem är emot vad vi idag har regler och normer - om jag vill debattera för fri fart på motorvägarna skall jag få driva debatt i den frågan, utan att någon stänger ner min webbsida frihastighet.nu)...

För övrigt lider jag även med de som inte alls är inblandade i den här frågan men trots det har drabbats...

Edit: Några stavfel - samt att hur det hela än slutar skall det bli intressant att följa...
Yepp är inte uppkopplad