Medlem
|
|
Reg.datum: Mar 2004
|
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2004
|
Hej igen!
Jag ska utveckla deras hemsida (kunden hanterar stipendier) och den enda egentliga kopplingen är när folk fyller i ansökningsformulär, som ska postas in i deras Filemakersystem. Där sitter de senare och evaluerar ansökningarna samt skickar svar tillbaka till användaren.
Jag skulle däremot vilja kunna göra lite roligare saker som tex visa deras stipendieinformation direkt från systemet m.m. Det som gör det hela lite krångligare är att de inte alltid är online, vilket omöjliggör en enda databas som verktyg, utan jag måste använda mig av 1. deras db, 2. en online och fixa mellankopplingen där. Därav ett önskat byte (förutom att kunden själv inte är nöjd med Filemaker av olika anledningar).
Och eftersom det handlar om ovana datoranvändare behövs nåt liknande där man kan göra ett rikare gränssnitt, typ formulär i Access.
Så i korthet: Filemakers export/odbc/onlinekapacitet räcker inte. Dessutom verkar det som att det är svårt att hitta folk som fortfarande använder det = begränsade supportmöjligheter. Access (tillsammans med MySQL) kan jag dessutom ungefär 100% bättre (Filemaker 0%) men vet inte om det klarar belastningen.
Finns det fler alternativ med databas+frontend som en rich application? Jag har inte haft möjlighet än att titta på vad de faktiskt gör med systemet idag, så förlåt om jag är luddig.
Tackar!
|