Visa ett inlägg
Oläst 2006-05-30, 21:12 #28
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Emil@May 30 2006, 18:28
Men är du skön eller? Jävla windows tänkande "om jag kan få datorn att tro vad jag vill skriva så gåre snabbare för mig än att skriva själv"

Ska nog fan benchmarka dreamweavers "drop-down" menyer med php funktioner så ska jag räkna ut hur många sekunder du förlorar i vänta på att dropdown-menyn ska komma ner + att du ska välja rätt funktion jämfört med att skriva mysql_connect() självmant.

Jag säger inte att Vim är bättre för alla men jag tycker det är fel att säga att om datorn ska komma på vad du vill skriva ska gå snabbare.

Men men smaken är som baken.

Jag återkommer med statistiken på hur lång tid det tar för Dreamweaver tex att räkna ut att jag vill skriva mysql_connect och X antal andra funktioner.
Nej, det är inte windowstänkande att låta datorn föreslå något. Det är inte windowstänkande att låta datorn sköta ett jobb som är systematiskt och återkommande och lätt upprepas.

Det är snarare religion och "jag vill vara cool"-stilen som genomsyrar de som vägrar inse att det kan finnas verktyg som underlättar göra som upprepas ofta.

Om jag har en klass som har ett gäng olika "setters". Jag instancierar ett tomt objekt som jag sen mha setters vill populera.
Dessa setters är likadana oavsett hur många objekt jag instancierar av klassen, eller var jag instancierar klassen. Om jag har följande setters:

setName(String name);
setLastname(String lastname);
setAddress(String address);
setPostcode(String postcode);
setCity(String city);

och kan sedan skriva myobj.setN och sedan trycka på tab för att datorn ska komplettera med ame() så har jag bytt 5 tangentbordstryckningar mot 1. Tänk bash-tabkompletering (eller använder du inte det heller?). Du anger ett exempel där man inte skriver sin kod fram till den första unika förekomsten, och tro fan att man får då pila upp och ner innan man har hittat rätt. Men jag förutsätter att man använder funktionen RÄTT och inte fel. I mitt senaste projekt hade jag runt 14 000 rader kod. Du kanske kan lista ut att ditt knappande där du måste manuellt mata in varenda parantes och hakklammer samt vartenda identifierare osv, innebär rätt mycket merjobb.

Merjobb betyder långsammare, och merjobb betyder missnöjd kund (om man inte jobbar för sig själv).

Vidare, du tar upp Dreamweaver. Jag trodde vi pratade om seriösa verktyg. Dreamweaver är knappast något exempel på bra programmeringsverktyg. Jag tycker att Zend Studio funkar fint för PHP (förutsatt att man matar in kod fram tills den blir unik, så att datorn slipper föreslå en lista av möjligheter).

Ta exampelvis Java. Om jag vill göra några operationer som kan kasta 3 olika exceptions. Då blir koden så här:
Kod:
try {
  Foobar.doSomethingThatCanThrowIOException();
  Foobar.doSomethingThatCanThrowSQLException();
  Foobar.doSomethingThatCanThrowNumberFormatException();
} catch (IOException ioe){
  CustomLogger.logme(this.getClass().getName(), ioe.toString());
  ioe.printStackTrace();
} catch (SQLException sqle ){
  CustomLogger.logme(this.getClass().getName(),sqle.toString());
  sqle.printStackTrace();
} catch (NumberFormatException nfe){
  CustomLogger.logme(this.getClass().getName(),nfe.toString());
  nfe.printStackTrace();
}
Så, så här ska koden alltså se ut. Min programmeringspolicy för projektet dikterar att detta är exakt utseende hur en operation ska se ut. I intelliJ så skriver jag istället för hela härket följande:

Kod:
  Foobar.doSomethingThatCanThrowIOException();
  Foobar.doSomethingThatCanThrowSQLException();
  Foobar.doSomethingThatCanThrowNumberFormatException();
Jag markerar stycket, trycker på CTRL-ALT-T och trycker på nummer 6. Då får jag exakt det utseende däruppe. Att det ser exakt ut som däruppe beror på att jag anpassat template i intellij för try-catche satser. Det är totalt fyra tangenter jag behöver trycka för att alla "unhandled" exceptions ska hanteras enligt koddirektiv. Din "vim" kan syntax highlighta, men den kan knappast tala om ifall du glömt hantera någon exception eller för den delen följa dina direktiv, varpå du får reda på det när du kompilerar. Hur många knapptryckningar senare är inte det.

Så, snälla, återigen, ta inte och försök argumentera med argument som baseras på felaktig användning av en bra funktion. Ta istället och inse att du inte kan med ditt subjektiva tycke för vim, påstå att det går snabbast att utveckla i det.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat