Jag besöker en rad sajter men skadad av universitetsstudier så söker jag direkt efter källan, vem som äger sidan, vem som skrivit vad och om det kan tänkas finnas dolda syften med sidan. Ska jag köpa en DVD-spelare däremot behövs inte all den analysen, men jag köper inte bara DVD-spelare.
Citat:
Originally posted by marcuss@Feb 11 2004, 00:15
Viktigaste av allt! -> Definiera målgrupp!
|
Det har jag gjort med min sajt.
..vänder sig i första hand till studenter eller blivande sådana på Psykologikurser i Sverige. kan fungera som ett verktyg och viss vägledning i psykologiämnet, främst för den som inte bestämt sig för vad han eller hon vill läsa....
Jag säljer ingenting förutom det eventuella värde man kan sätta på innehållet i de texter jag publicerat. För att kunna definiera sin tilltänkta målgrupp behövs det först en ordentlig genomgång av vad som gjorts på området tidigare. Mao ha koll på hur andra väljer att definiera sina målgrupper. Vilket är nödvändigt innan man ens börjar skriva sina egna texter och definitioner.
Det material som det jag har är något som i princip skulle kunna användas av en rad andra målgrupper än mina tilltänkta.
Samma sak gäller om du säljer datorer eller bilar eller annat. Tilltänkt målgrupp kan även vara fel i den mening att dem man vänder sig till inte är dem ska använda produkten, det kan vara så att du omedvetet vänder dig mot en målgrupp som inte existerar förräns produkten är såld. Det är förmodligen omöjligt att avgöra om besökare X är slutgiltlig användare av din produkt eller om det är besökare X som ska ha den. Men om du har produkter som enbart vänder sig till t.ex. inköpare lär det vara bra att ha en klar definition.
När det är utrett och klart kan du gå vidare med den eventuella grafiska utformning du har tänkt dig. Jag har haft turen att få använda en dynamisk ram i den mening att den har en viss grundstruktur men att jag har stora möjligheter att variera dess design, färger osv. En släkting till mig driver ett företag (gefionsoftware.com) och han har alltid sagt att det är innehållet som räknas, vilket nog de flesta håller med om. Men att det för den skull inte behöver se ut som taget direkt ur Word när texten läggs ut. Det är säkerligen saker som många på det här forumet håller med om men då det inledningsvis frågades efter åsikter - gav jag mina.