Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Apr 2004
|
Ett högt pris per timme behöver ju inte vara motiverat av skicklighet eller närighet utan av stora omkostader: dyrt kontorsrum, dyr dator, dyra program, mycke facklittertur, dyr internettuppkoppling, höga telefonräkningar, fin firmabil, representation på "guldkrogar" osv.
Jag gjorde en gång en hemsida åt ett mycket stor företag inom mediaindustrin. Jag tog 400 kr per timme och de gnällde som fan om det. När sidan jag hade gjort skulle läggas upp på servern, så erbjöd jag mig att göra det. Men nej, det skulle deras interna it-avdelning göra. De tog 1.200 kr per timme och det var helt okej. Sedan höll de på i 19 timmar för att få in den på servern och få den att fungera. Och inte gnällde de speciellt mycket om det. Påpekade för dem att vilken datorintresserad 12-åring förmodligen hade klarat av det på en halvtimme.
Vad lärde jag mig av det? Jo, att jag tog ut 800 kr per timme för resterande jobb jag gjorde åt dem och hänvisade till att deras it-avdelning kunde göra jobbet om de inte ville att jag skulle göra det.
|