Visa ett inlägg
Oläst 2006-05-16, 09:27 #8
Systementor Systementor är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2006
Systementor Systementor är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
flera Access-db till en och samma webbsida (dvs det handlar aldrig om någon samtidig användning av det båda - utan t.ex. som exempel att man i noveller.asp använder sig av noveller.mdb och i artiklar.asp använder artiklar.mdb för att göra en simpel förenkling
Visst har jag gjort såna lösningar. Dock inte pga prestandakrav utan för att förenkla uppdateringar (ville jag lägga till ett fält i tabellen ARTIKEL kunde jag ladda hem artikel.mdb, öppna filen i Access och lägga till fältet, och sedan ladda upp filen till servern igen - utan att andra delar av sajten blev lidande).

Jag är faktiskt lite osäker på om en sån här split som du föreslår skulle göra så mycket för prestandan - jag menar mot varje enskild tabell har du ju fortfarande precis samma belastning. Jag tror inte att databasanropen från noveller.asp "störs" av anropen på Artiklar.asp oberoende om tabellerna [novell] och [artikel] ligger i samma databas eller inte. Kanske har jag dock fel - jag är något osäker på hur lockhanteringen funkar i Access - kanske den är global för databasen i något avseende.

För prestanda tror jag mer på vertikal split - dvs splitta varje tabell i enskilda databaser - tex Artiklar200604, Artiklar200605 etc

Detta ger dock en i grunden helt oacceptabel design - men beroende på din lösning kanske den är ok ändå.

Jag har dock haft mycket goda erfarenheter av Access i webblösningar - prestandan är bättre än man tror - skriver du koden rätt och ser till att ha din connection öppen så kort tid som möjligt så ska det mycket till innan du får "krockar" = samtidiga användare mot databasen (detta är långt ifrån samma som samtidiga besökare på websajten).

Dock vill jag säga att även om man kan få en prestanda som är "god nog" med Access så är det inte jämförbart med en riktig databasmotor som MySQL eller MSSQL.

De (relativt enkla) tester jag gjort ger följande resultat

Vid många samtidiga användare är MySQL minst 10 gånger snabbare än Access - använder du stored procedures i MySQL5 kommer du upp i 20 gångers skillnad - där ligger också MSSQL.

Vid sekvensiella anrop (inga samtidiga) är MySQL och MSSQL runt 2-5 gånger snabbare.
Systementor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat