Aha, ursäkta läste inlägget lite slarvigt...
Citat:
Ska man kanske börja fakturera de som vill indexera mig?
|
Detta tror jag är svårt. De kommer ju knappast vilja betala för något de kan få gratis. Saken blir ju dock en annan om fler sätter upp spärrar mot sajterna och gör det omöjligt för dem att indexera. Då måste de ju betala för att komma åt annonserna.
Jag fick för ett antal månader sedan ett mail från en kille som ville göra något åt dessa sajter. Han påstod sig redan ha ett 40-tal sajter bakom sig och dessa skulle gemensamt genomföra en bojkott. Vet inte riktigt hur det gick, men det är nog något sådant man bör göra för att bli av med dessa sajter.
Eftersom de bara länkar till annonserna bryter de ju inte mot några lagar vilket gör det svårt att göra något åt dem på det sättet.
Tråd som tar upp detta...
Annars tycker jag idén med indexeringen är väldigt innovativ, annonssajter poppar som du sa upp som svampar ur jorden och att samla alla annonser på ett ställe underlättar ju för användaren. Däremot tycker jag det är en självklarhet att fråga sajtägaren om lov först. Jag driver ju själv en liknande tjänst (fast tvärtom), där har vi dock frågat de sajter vi har med i samarbetet om lov.
Citat:
Börja indexera shoppingsajter så att man bara behöver söka produkter på ett ställe? (nu finns det varianter på det med, bokfynd är ett)
|
Ja, pricerunner är ju ett annat exempel. Det finns säkert många fler. Som sagt det underlättar ju för användaren. Jag förstår absolut vad du menar med parasiter, men jag tror detta är något vi kommer se mer av i framtiden.