Visa ett inlägg
Oläst 2006-05-11, 00:57 #9
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Jag tänker inte ge mig in i någon lång diskussion och ställa PHP mot Ruby, ASP.NET eller Java. Dock anser jag nog Java och PHP vara mest "öppna" på det viset att det är upp till utvecklaren att välja arkitektur. Både Ruby och .NET styr hårdare, på gott och ont, hur man bygger tillämpningar i respektive miljö/språk. Jag föredrar i princip alltid att själv välja lämplig arkitektur för uppgiften.

En sak jag reagerar lite på dock är påståendet att PHP mest lämpar sig för mindre projekt. Vad är det som säger det? Jag skulle nog vilja påstå att system skapade i PHP är precis så bra - eller dåliga - som de utvecklare som skapat systemet. Man behöver definitivt inte köpa till dyra produkter från Zend. Det finns fullgoda gratisalternativ till nästan alla deras produkter.

I vilket fall som anser jag att man väljer språk baserat på uppgiften och det team som ska utföra arbetet. Jag själv skulle dock för nästan alla webbaserade applikationer utan att fundera så mycket använda Apache/PHP 5.x med MySQL eller Oracle. (PHP 4.x är hopplöst föråldrat) I ett fåtal fall skulle jag kunna tänka mig java. Dotnet skulle jag över huvud taget inte ens fundera på. Ruby on rails har jag inte undersökt tillräckligt för att ha en seriös åsikt om.
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat