Visa ett inlägg
Oläst 2006-05-10, 08:18 #5
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by El bueno@May 10 2006, 00:07
Hej.

På följande fråga efterlyser jag ett lekmannasvar då jag inte själv är webprogramerare.

Jag håller på att utveckla den grafiska biten för ett community liknande lunarstorm, playahead, glife, etc.

Allt utom det grafiska tänker jag lägga ut på en extern byrå. Min fråga är följande: för den tekniska platformen, ska jag använda ASP/Asp.NET eller PHP? Jag har några kompisar som säger att jag ska använda PHP, men jag vet inte riktigt om det är deras hjärna eller känslor som rekommendrar det (då de är notoriska Microsofthatare). Jag har gjort en del efterforskningar och där hört att PHP lämpar sig för enklare saker, men att det senare blir svårt att få ihop allt och att man måste köpa dyra kompletteringar av zend.com. ASP däremot blir ju dyrare för serverdriften men, har jag hört betalar sig i längden.

Sedan sa en polare idag "näää ASP.NET är framtiden det ska du absolut använda".

Jag är grymt förvirrad kan ni hjälpa mig?

Mvh El bueno
Att välja programmeringsspråk är inte något man gör hux flux. Det beror väldigt mycket på vem som programmerar.

Jag tycker personligen att php lämpar sig för mindre projekt. För större projekt skulle jag välja något annat språk. Just i mitt fall skulle det vara Java. Nu är Asp.NET ganska likt det, så det är kanske ett vettigt alternativ att titta på. Men det kommer igen på programmeraren igen. Jag har sett, även om det var i ganska liten utsträckning, php-programmerare som gör såpass bra kod att jag inte skulle vara SÅ rädd att använda det i större projekt.

Jag tror driftkostnaden är ganska liten skillnad på om det är ett "stort" projekt med flera hundra mantimmar programmeringsjobb. Då är det bra att välja språk utifrån den tillgången på kompetens man har.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat