Visa ett inlägg
Oläst 2006-05-09, 22:03 #9
bit_chris bit_chris är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2006
bit_chris bit_chris är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Citat:
Det är i mångt och mycket trots allt konsumenterna som styr marknaden.
Det är ju det som är problemet när vi inte kan avgöra friska varor. Lax med färgämne och andra varor med senare kända allergiframkallande tillsatser. Finns det något kvar som är naturligt?
Jag skulle inte säga att konsumenterna styr marknaden, det är snarare trendsättare och företag som uppfinner nya sätt att göra saker billigare och mer "prisvärt".

Vi konsumenter är dåliga på att syna produkter och jämför oftast bara på ett sätt som tydligt visas i alla annonser. Priset. Vi är oerhört prisstyrda och ser vi att varan vi köper likar ett annat starkt varumärke spelar det ingen roll. Min farsa hade besökt Ö&B och hade sett en surround anläggning för 500:-, han tänkte köpa den!! Visst finns det undantag där vi prioriterar kvalitét, t.ex. rör det vår hobby, arbete, bilen m.m. petar vi gärna till några kronor, till och med slösar vi. Det är ett sätt att bli tillfredställd. Annars kommer det enkla sättet att mäta först. Priset.

När det kommer till livsmedel blir man nästan rädd ibland, jag har kontor i ett företagshotell där en försäkringsmäklare jobbar. Han försäkrar bl.a. ett slakteri i trakten. Vi snackade i fikarummet och kom in på ämnet. Han berättade att kött och kyckling pumpades upp med vatten och diverse tillsatser. Endast för att höja kilopriset och se/bli mer aptitlig.

Desamma gäller falukorv, var det inte någon artikel om det i någon dagstidning? I vissa korvar var det runt 35% eller mer vatten som förångas när man steker den. Allt för att sänka priset och behålla marginalerna.

Tillsatser är ett svårt ämne när vi vet väldigt lite hur ämnena påverkar kroppen. Ett problem är att alla ämnen testas separat och kommer ut labbet med bra resultat. Däremot görs ingen forskning hur olika ämnen påverkar varandra när det blandas. Samtidigt om man har läst lite kemi vet man att det bara molekyler i olika sammansättningar och på så sätt blir allt naturligt från de minsta byggstenarna.

Eftersom det i grund och botten landar i ekonomin är min fråga:
Ska människor som håller sig frisk, äter hälsosammare och motionerar betala för de som inte tar hänsyn till sin kropp, äter och får diabetes, eller inte utbildar sig själv nog för att ta ansvar för sina liv? Var går gränsen? Ska vi införa lagar där man kan dömma folk att betala sin egna sjukhusräkning för att misshandlat sin egna kropp?
bit_chris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat