Citat:
Originally posted by marcuss@Feb 11 2004, 00:15
handlar inte enbart om att man ska hålla saker och ting på en lättförståelig nivå. det hela handlar om att man ska lägga sig på just den nivå som besökarna är. dvs utnyttja ett språkval som den målgrupp man riktar sig till använder sig av.
Finns ingen fördel att lägga sig på en nivå som är under besökarnas - då får sajten bara ett oseriöst intryck.
Säljer man till företag(are) och använder sig av ordval som "Vill du köpa din data här så får du ett pyttelitet trådlöst nätverkskort på köpet" om man egentligen menar: "Vid köp av valfri dator med Intel™ Centrino-processor så får du ett 3Com™ PC-card-nätverkskort med Xjack-anslutning". Då har man ju liksom missat en viktig del av informationen enbart för att lägga sig på en (för) låg nivå. Så vinner man inga kunder.
Viktigaste av allt! -> Definiera målgrupp!
Sedan kommer det naturligt vad som menas med "Rätt nivå" och liknande...
|
Uttryckte mig nog inte tydligt.
Vad jag egentligen menade med lättförståelig nivå var att man ska hålla sig till sidans ämne. Att välja ett namn som är svårt att associera till produkten som säljs är ju inte önskvärt alla gånger.
Väljer ett läskedrycksföretag Tex "porlandevatten.com" (påhittat) så kan det ju lika gärna vara fontäner, dammar eller trädgårdsbevattning på sidan.
Det är lätt att bli förvirrad då. Speciellt om sidan inte tydligt visar att "Vi är din läskedrycksleverantör!" utan börjar tjafsa om "Sedan 1956 har vårt bolag expanderat kraftigt och är en av de största leverantörerna inom vår bransch..... etc". Då tänker iaf jag: "Vafan är detta, måste vara fel sida."
Men det är som du skriver där, vilket jag något otydligt ville komma fram till, att man ska rikta sig till en viss målgrupp.
Men det kan vara svårt om man har en databutik som säljer till en kundkrets som tex består av nördar och äldre herrar. Nörden vet ju allt om den senaste teknologin medans den äldre herren fattar noll om vilka de senaste teknologierna är. Då är det ju fördelaktigt att lägga in beskrivningar om vad som funkar ihop med vad.
Var inne på en thaiwanesisk återförsäljares sida, denne sålde diverse hem elektronik. Det stod mest om företagets historia och lite bilder på en industrilokal, någon svets och en byggjobbare. Vad i hela helskotta har detta med hemelektronik att göra?
Så kan det gå när man köper en template design och vill påvisa att man är i ett expansivt skede där man bygger ut verksamheten.