I lag var frågan =) Att det finns i deras regler och villkor vet jag mycket väl men det innebär också att de kan tolka dem på lite olika sätt. För min egen del spelar det ingen större roll dock då jag nästan alltid registrerar generella domännamn.
Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Finns ond tro i lag öht? Är det inte bara IT-stiftelsens uppsatta regler som de kan tolka som de vill?
|
Klart att det finns ond tro. Läs punkt 17c http://iis.se/domaner/allmanna_villkor.shtml :
c) Ett domännamn får avregistreras eller överföras till den som begärt tvistlösningsförfarandet om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett varukännetecken, näringskännetecken, släktnamn, konstnärsnamn (om namnet inte syftar på någon sedan länge avliden), eller titel på annans skyddade litterära eller konstnärliga verk vilka har rättsgrund i Sverige och till vilket den som begärt tvistlösningen kan visa rätt, och
-Innehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till domännamnet och
-domännamnet registrerats eller använts i ond tro.
Ok, sedan står att:
d) En Innehavare får anses ha en rätt eller berättigat intresse till domännamnet särskilt om det visas att
-användning eller förberedandet av användning av domännamnet skett i samband med marknadsföring av varor eller tjänster innan tvistlösningen inleddes,
-domännamnet är allmänt känt för Innehavaren även om denne inte förvärvat någon ensamrätt till den benämning som utgör namnet eller
-domännamnet inte används i kommersiellt syfte för att vilseleda konsumenter eller för att skada ett känneteckens eller en rättighets anseende.
Notera sedan:
Ett domännamn får anses ha registrerats eller använts i ond tro särskilt om det visas att
- registreringen eller användningen tillkommit i syfte att sälja eller överlåta domännamnet till den som begärt tvistlösningen eller till en konkurrent till den som begärt tvistlösningen,
-domännamnet registrerats i syfte att förhindra den som begärt tvistlösningen att kunna använda sitt kännetecken eller sin rättighet i ett domännamn eller
-domännamnet registrerats i syfte att störa affärsverksamheten för en konkurrent.
Reglerna är mycket tydliga. Alla borde läsa dessa regler ingående.
|