Jajja kan man slänga i soptunnan direkt, jag minns så väl när jag blev uppringd av deras försäljare. Han var så övertygad att dom gjorde rätt och att det var en bra tjänst jajja erbjöd. Sen bevisade jag för han att så var inte saken... Det blev tyst i luren
Han visade hur dom optimerat postorderföretaget JULA och att de hade gått bra. Vad hade dom gjort? Jo, dupicerat hela julas databas, lagt in det på en annan domän med minimal kod, titel och produkbeskrivning, som sedan vidarebefodrades till julas riktiga sida. Ajaj sa jag och påpekade att så får man inte göra! Sen förklarade jag vad som kommer att hända och avslutade med frågan.
"Skulle du göra så om du hade en sökmotor?"
Den frågan tycker jag är lite av en nyckel när man ska sökmotoroptimera. Skulle jag själv använda de här metoderna om jag hade en sökmotor? Är man lite insatt hur det fungerar säger den ganska snabbt vad som är rätt och fel.
För att snabbt byta ämne och företag tycker jag SEOlogik förstör internet med sättet dom länkar. Prova att söka på "begagnade bilar". Klicka på Liknande sidor för siten biltorget.se (SEOlogik kund) så ser man direkt vilka sidor dom använder för att öka rankingen till siten.
Vad har svanstroms.com att göra med biltoget.se? Är dom sidorna lika varandra? marbodal.se, badrumsportalen.se? Jag är troligtvis lite överkritisk här, men den typen av länkning förstör tanken med internet och relevansen. Nu går jag in väldigt djupt i saken, men den dagen när sökmotorerna börjar kunna jämför liknande innehåll mellan siterna kommer det att bli tufft att göra som seologik. Vilket är en helt annan diskussion