Citat:
Originally posted by Mario@Feb 10 2004, 07:39
Att moral och business inte är bästa kompisar är en sak, sen hur dåliga kompisar dom är.
|
Personligen tror jag inte det är detta som är saken utan folk som är kritiska har precis tappat topplaceringar iom att google i dagarna lagt in filter på även svenska kommersiella keywords och dom kommer hit för att uttrycka sin frustration.
Google la in detta filter på Engelska keywords i
denna uppdateringen nu har dom även gjort det på svenska keywords.
Till er som sett besökarantelet sjunka senaste vecka kan jag bara säga att google inte längre listar resultaten efter optimering utan censurerar dela av listningarna för att besökaren skall hitta information om exempelvis "Webbhotell" i listningarna men dom skall köpa "Webbhotellet" genom att klicka på en adwords-sponsor, varför skulle man annars nu helt plötsligt återfinna 3 tidningar och 2 kataloger i top tio på just en sådan sökning.
Det har skrivits massor om detta på nätet senaste halvåret och det gäller engelska keywords en läsning väl värd tiden.
Kortfattat kan man uttrycka google's nya reglerna så här:
Vill du ha kommersiell trafik från google, köp Adwords!
Google har under många år sagt att det är SEO företagen som hjälpt google dit dom är idag, genom att sökningarna är relevanta om man optimerar stenhårt på ett keyword.
Om man ändrar förutstättningarna för 10 tusentals SEO-företag runt om i världen på en natt, så får vi räkna med att google tänkt på att moralen sjunker hos de som tidigare gjort deras sökmotor relevant.
Girigheten är uppenbar, och det kommer i samma tid som snackat om börsen.
Altavista gjorde samma misstag för 3-4 år sedan, nu upprepas det.
Köp aktier i AllTheWeb
WN