Det finns alltid en ratio (CTR), Thomas visar dig ett enkelt räkneexempel där han räknar med CTR & CPC.
Mainstream trafik kan man säga är folk överallt ifrån med olika intressen, targeted trafik är exempelvis svenska besökare med intresse för bilmotorer. Självklart så vill man ha targeted trafik.
För att göra det enklare, för 500 SEK kan jag få 4-5000 unika besökare om jag går till en annan leverantör. Kommer du att kunna ge mig 5000 unika besökare på dina 150 unika / dag? Under en månads tid innebär det att varje unik besökare måste klicka på min banner. Detta kommer självklart inte att hända, långt därifrån, som WN säger så är 0.21% industristandard, vilket innebär att 2.1 personer klickar på en banner som visats 1000 ggr. Om vi för skojs skull gör ett räkneexempel:
Variablerna vi använder är;
Unika besökare/dag 150
Antal sidvisningar per bes. 3
CTR 0.25 (aningen bättre än snittet)
150x30x3 = 13 500 sidvisningar/mån
33.75 unika / månaden kan du leverera till mig med gällande CTR (0.25)
Det skulle ta dig 148 månader att leverera 5000 unika besökare till mig, eller 12 år
Vart vänder jag mig? Leverantören som kan ge mig 5000 unika på en vecka eller den som kan ge mig det på 148 månader (till samma pris)?
För att sälja annonserna till detta priset behöver du antingen ha upp trafiken ordentligt eller ha en väldigt väldigt nischad bransch, dock så tror jag inte en nischad bransch kan motivera dina priser i vilket fall.
Slutsats: Skaffa trafik, trafik som fan
Mvh, Tobias