Citat:
Originally posted by lubic@Apr 21 2006, 08:08
Vi hade också lite problem med mySQL igår kväll. Dock så fungerar det nu och som jag kan se kom det igång runt 23:30 ? Vi fick iaf en order 23:48:01 så det var skönt att inte missa den och en nöjd kund.
|
Vi känner till att vi tyvärr hade instabil drift under en period vid just den tidpunkten du nämner.
En parentes iom att vi är inne på det (
Jag ser en tendes till att Google, MSN och Yahoo plus ett antal slask "spiders" är ovanligt aktiva och stundtals hänsynslösa just nu i mitt närverk av sidor. Detta drabbar alltid stenhårt sidor likt vissa som ingår i QU's nätverk. Exempelvis
www.webmasternetwork.se&hl=sv&lr=&filter=0]WN med 200k+[/url] sidor och
www.alltomtv.se&hl=sv&lr=&filter=0]Alltomtv med ~1,2 miljoner[/url] dokument online.
I en shared-hosting miljö är detta ett svårtbedömt "problem" om det ens är känt av driftteknikern på hotellet. "Främmande okända peak'ar" för många som inte jobbat mycket med SEO. Då ovanstående är det jag/vi bedömmer orsakat sql-overloaden för många av våra kunder tar vi ytterliggare SQL-servers i drift under helgen. Vi får minst en av de nyköpta "snabb-levererade" imorgon lördag och kommer ta dessa i drift så fort dom är installerade i hallen.
Jag tror iofs inte detta är ett permanet problem med hänsynslösa sökrobotar. Har tagit upp det några ggr tidigare på WN och då har det varit övergående. Men det kan vara värt att veta för många med egna servers som har sidor med många dokument likt forum osv ... Vi som webbhotell har ju möjligheten att utnyttja denna överkapasitet till kommande kunder så det är ju inte helt bortkastade pengar för oss även om vi hellre köper hårdvara enligt prognoserna. Men jag gissar på att det är många här på WN som kan ha nytta av att känna till problemet och därmed inte köpa hårdvara för tiotusentals kronor som behövs 3 av 365 dagar av årets dagar. Kunden kommer ju ofta igen, alla här har ju ryckt i dörren vid lunchstängt och softat på nåt cafe i 10 minuter. Och man skall sälja mycket för att kompensera 20 000 kr i spenderade vinstpengar.
Offtopic men en parentes som sagt!
)