 |
Supermoderator
|
|
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
|
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
|
även om ägarbyten mellan sajter skett förut så är det ju väldigt beroende på vad det är för sajter - och inte minst vilka parter som är inblandade.
som vi diskuterat i andra trådar när det gäller att värdera sajter/domäner är det bra om man kan dela upp delar av det som ska säljas i mindre bitar och försöka värdesätta dem var för sig. exvis domännamn, databas med befintliga kundsystem, spenderade resurser (tid/pengar/material osv), inarbetat varumärke, domännamn, antal besökare, kostnad för annan part att bygga upp ett likvärdigt system osv.
att värdera antalet besökare i ett sånt här fall är väldigt svårt eftersom det skulle vara mer intressant att se antalet nya annonser tillsammans med antalet nöjda kunder osv.. trafik i sig är inte av mycket värde om den inte är väldigt köpstark, väldigt stor mängd eller liknande. 100 besökare per dag kan t.ex. försvinna omedelbart vid ett ägarbyte.
antar att du förresten hört med intressenten så de är intresserad av hela sajten och inte endast domännamn eller användardatabasen? brukar kunna vara vanligt annars i såna här sammanhang annars.
för att bilda dig en uppfattning om hur mycket domännamnet är värt kan du använda dig av olika domänauktioner och se vilka försäljningar som verkligen genomförts (och överrenskommen summa). kan ge en bra hint. en annan sak som eventuellt kan vara värd att titta lite på är hur mycket PR4 (som din sajt har) är värt då företag köper in länkar på PR4-sajter. fast det börjar möjligen bli lite inaktuellt eftersom PR:s nuvarande inverkan vid SEO är lite luddig.
är nog du själv som allra bäst kan uppskatta hur mycket den är värd. hur mycket pengar skulle du själv känna dig nöjd med om du fick för den? allt mellan 10 000kr och 100 000kr är nog möjligt. (även om 10 000 vanligtvis är i minsta laget)
|