Visa ett inlägg
Oläst 2006-04-18, 22:13 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag vet inte om en liknande frågeställning har varit uppe förut, men jag har sökt och inte hittat något.

Min webbshop består av ca 900 sidor. Varav ca 300 produktsidor. Till webbshoppen hör även ett forum med ca 500 sidor. Av dessa sidor indexerade Google först 200. När jag söker på site:www.domän.se nu, så visar google ca 150 sidor (+ 90 sidor som faller bort därför att de är ”snarlika”). Det innebär att Google alltså har tappat bort 50 sidor sedan googlebot var på besök senast.

Vad tror ni det här kan bero på? Är det så att google inte indexerar en sida fullständigt och i så fall varför? Jag har konkurrenter som google har indexerat helt och hållet.

Lite info om sidan det gäller. Webbutiken är ungefär ett år gammal och har PR4. Produktmenyn som kunden använder för att komma till produkterna är ett JavaScript som google inte kan följa. Jag använder därför en sitemap där samtliga produktkategorier och produktsidor finns med. Uppenbarligen följer google länkarna i min sitemap, eftersom vissa sidor har indexerats. Men varför indexerar då google inte samtliga sidor? Webbshoppen är uppbyggd i frames (vilket ju inte är helt optimalt). Det jag tycker är märkligt är som sagt att google indexerar vissa sidor, men långt ifrån alla. Forumet struntar jag i om google vill indexera eller inte, men det vore trevligt att få med alla produktsidor i index.

Om någon tror sig kunna hjälpa mig så är jag mycket tacksam.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat