Medlem
|
|
Reg.datum: Feb 2004
|
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
Hej, jag har kontaktat ett flertal företag som säljer bokföringsprogram men inget verkar anpassat för KONTANT handel, dvs en relativt omodern verksamhet, där inga lån tas och inga krediter ges.
(Allt man styra betalas kontant, utom prenumerationer, el-fakturor o dyl. men annonser och annat som går betalas ett år i förskott osv. och redovisas den dagen man in facto betalar.
- Jag förstår självfallet att stora rederier, finansbolag, AB, och större företag behöver visa att stora orders som är på G och så, för att få bra referenser i siffrorna; Debet-Kredit=Soliditet. Men när man säljer/köper allt kontant, som en annan ämnar, ger det bara en massa merarbete. )
Är det någon som har några tips på ett mindre program man kan använda för detta:
(så man kan lägga in summorna under olika kontonamn.)
VILL VARJE DAG REDOVISA:
· försäljning av varor
· försäljning av tjänster
· inköp av varor
· kostnader
Därtill måste jag ha olika momssatser
VARUINKÖP
· livsmedel inköpta i EG-land utan VAT (grossist)
· livsmedel inköpta i EG-land inklusive VAT (vanliga affärer)
· livsmedel i EG-land utan VAT (t.ex. privatperson med egen honung på mässa)
· inredning - andra varor inköpta i EG-land utan VAT (grossist)
· inredning - andra varor inklusive VAT (vanliga affärer)
· begagnat - antikt inköpta i EG-land utan VAT (grossist
· begagnat - antikt inköpta i EG-land utan VAT (privatperson t.ex. på loppis)
· begagnat - antikt inköpta i EG-land inklusive VAT
· livsmedel inköpta i Sverige (grossist, vanliga affärer)
· begagnat - antikt inköpta av privatperson (momsfria inköp)
· av varor från auktioner (moms på säljarprovision)
· av antikt och begagnat inköpta av andra handlare (som uppger moms på mellanskillnaden)
· nyare ting inköpta i Sverige med ordinarie moms
· tidskrifter med 6% moms
PUH!!! Ficka jag med alla??? :wacko:
Vi har ingen kassaapparat - utan skriver handskrivna kvitton.
När man säljer varor man köpt in i EG-land är det olika om betalat moms eller inte!
Det blir väldigt rörigt att hålla reda på allt detta.
Man måste följa upp varje sak.
PÅSLAG
När man säljer begagnat då ska man bara momsa för påslaget har revisorn sagt.
t.ex. Om det är en företagare som vill köpa en tavla för 2000 kr som jag gett 1200 för får han
således ett kvitto där det står 2000 kr varav moms ingår med 160 kr.(dvs på påslaget 800 kr).
Då gäller det snabbt att finna sin inköpssumma.
Därför skulle jag vilja döpa varje vara ett artikelnummer, som gavs när man registrerar inköp
Och som man bockade av vid försäljning, detta skulle också underlätta vid inventering, då man bara hade att stämma av listan. Något bra för moms? Något bra för lagerhanteringen?
INVENTERING
Och så det kluriga, en restaurangägare fd antikhandlare som jag tror han vet vad han talar om menar på att om jag köper t.ex. 4 vaser för 1000:- (inklusive allt) i en låda på auktion och sedan säljer 2 vaser för 500 st, så ska jag vid inventeringen uppge 0kr inköpspris då dessa inte kostat mig ngt??? Vad händer då om jag säljer en tredje vas, skulle varukostnader uppgå i -500kr.?
Det är svårt detta, för som Ni vet köper man ju blandat kompott ibland i på auktioner.
Hur sjuttsingen ska man inventera detta?
ANSKAFFNINGSPRIS?
Hur gör Ni som köper dödsbon - med varje enskild sak när Ni inventerar?
Det bästa är väl att välja att ange anskaffningspris och inte varans pris i affären (det kan ju ändras med tiden).
ACCESS?
Finns det inga antika bokföringsprogram på ngn CD därute???
Är det ngn som prövat att göra ett dylikt program i Access kanske?
Nu anlitar jag revisor som gör allt - då jag inget behärskar av detta.
Jo en sak - att det revisorn kostar är pengar jag får slita hårt för. J
Är det inte det som kallas break-even point?
Hälsningar från en som hatar siffror - men som vill njuta av livet!
|