Citat:
Originally posted by Header@Apr 10 2006, 14:29
Vad jag gjorde då var att lägga in overflow: -moz-scrollbars-vertical; och allt var bra till idag då jag fick telefon om att deras sida inte längre validerade (CSS). Och en förfrågan om det inte gick att lösa.
|
Det verkar som IE löser "platsbristproblemet" annorlunda än t ex FF när scrollbars dyker upp. Har också haft strul med det här. Om man har en box på säg 200x200px och allt inte får plats så löser IE med att lägga scrollbaren
ovanpå eventuella marginaler, vilket betyder att innehållet visuellt inte är helt centrerat eftersom scrollbaren ligger till höger. Scrollbarerna blir alltså del av "boxen". I FF etc verkar det som scrollbarer om möjligt hamnar
utanför själva boxen så att dimensionerna bibehålls då det är möjligt. (Jag har ingen vidare koll på exakt hur det är, men ovan är typ hur det fungerar - kanske någon annan har detaljstuderat det här?)
Oftast märker man endast av detta om något på sidan är centrerat. Hur det ter sig beror förstås på hur och var man sätter fast bredd och längd. Någonstans måste ju platsen som scrollbarerna tar tas upp av tas ifrån.
overflow: -moz-scrollbars-vertical; fungerar bara i gecko och alltså inte i andra icke-gecko läsare vilket gör den ganska meningslös eftersom den inte fungerar i IE, Safari och Konqueror. Ingen bra lösning. IEs motsvarighet är
overflow-y. Antagligen kommer overflow-x och overflow-y validera i CSS3 (kanske redan fungerar i nya geckoversioner?).
Hur vore lösningen att sätta overflow-y och tala om för dina kunder att det validerar under CSS 3?

:P
(annars är den enda lösningen antagligen att som
Micke Alm föreslog, skapa ett "glapp" på typ 20px på högersidan där scrollbaren kan ramla in när den behövs.)
Edit: overflow-x och -y fungerar i FF, dock ej i Safari (tidsfråga?), nån som har Konqueror??.
Kolla själv:
http://www.styleassistant.de/tips/beispiel73.htm
(Verkar mao vara gjutna för CSS 3)