Visa ett inlägg
Oläst 2004-02-06, 16:26 #3
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Jag har viss erfarenhet av att köra egen server i små projekt. Det är inget jag rekommenderar (trots det så gör jag det själv ) om det gäller att få "mycket hög" tillgänglighet. Det är inte troligt att du har tid/råd att själv bevaka ditt system 24h/dygn - och även om du har ett fungerande alarmsystem så kommer du inte att vara beredd att "rycka ut" dygnet runt. Jag skulle rekommendera något webbhotell som har ett fungerande lastbalanseringssystem (som du alltså inte kan skapa med bara en egen server). Jag har använt levonline.com och de har ett "snyggt" system (round-robin-balansering), har ganska bra konnektivitet och bra "ping" i Stockholm. Servicen hos dem är "väl ok" - de håller ganska bra koll på hur mycket kapacitet enskilda kunder använder för att förhindra överbelasning (detta är både bra och dåligt, lite beroende på hur mycket kapacitet du är ute efter).

Vill du ha mer "frihet" eller behöver mer serverresurser än hos ett "vanligt webbhotell" så kan jag rekommendera en VPS (Virtual Private Server) som ger dig samma möjligheter (nästan) som en egen server (eget IP, root-login osv.) - med en VPS har du också råd att betala för underhåll. Dock har jag inte sett till någon som erbjuder VPS i Sverige/norden ännu...
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat