Hehehe... det är så tradedoubler jobbar.
Konsulttimmar för 1000 kr styck som man kränger till sina annonsörer med löften och guld och gröna skogar. Eftersom jag varit på båda sidorna (både annonsör och affiliate) vet jag att man får inte alls mycket för dessa pengar. TD har en "topp 100" lista med sajter som genererar bra trafik. Om en annonsör beställer X timmar så ringer account managern eller mailar ett antal av dessa "topp 100" affiliates och berättar att nu är annonsören Y igång med sitt affiliate program. Mycket mer än så får man inte och det kan ta många många timmar för account managern att få iväg ett sådan mail.
Detta är ingenting man berättar för annonsören så klart utan man får bara lite oklara specifikationer och osecifiserade löften. När jag senast jobbade hos en annonsör på tradedoubler och tradedoubler var på besök för att sälja konsulttimmar bad jag om en specifikation vad dom gör exakt under dessa timmar och ett konkret krav på resultat. Tradedoubler hörde aldrig med av sig, det säger lite om kvaliten på deras tjäster.
Som tur är hårdnar konkurrensen och dessa ocker priser kommer snart vara historia.
Under maj-juni kommer CJ igång i Sverige.
Double har 80 annonsörer.
Zenianet är igång sedan 2 månader.
Affiliate.se kommer igång när som helst.
Ännu fler som planerar svenska affiliate nätverk.
Visst är det kul med konkurrens