Visa ett inlägg
Oläst 2006-04-07, 11:49 #6
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by HTS Lagercentral.se@Apr 7 2006, 10:36
Tycker helt klart att man skall se lagerstatus istället för att börja om när man är i kassan och varan är slut.

Men när det är lite varor på lager är det viktigt när det dras från lagret så ingen hinner handla före.

Dom shopar vi har ute ser man lagerstatus efter inlogg.
Ja, det är en knivig fråga. Generellt vill man inte skylta med sin låga lagerstatus. Speciellt om man vanligtvis har laddat lager. Den butiken jag jobbar på och kommer driva ihop med min sambo, har vi bestämt att visa lagerstatus på. Anledningen till det är ju att vi kommer ha väldigt tunt lager i början. Det är rätt olyckligt att en kund sitter och surfar och sen inte kan lägga ordern för att artikeln precis tog slut. Därför tycker jag att de ska ha en rimlig chans att bestämma sig snabbt om en eftertraktad produkt finns 1st i lager.

Självklart, alla produkter som har tagit slut markeras direkt på butiken att "varan finns ej på lager för tillfället".

Det jag håller på med nu är att utveckla ett kontrollsystem för min butik. När man lägger en produkt i varukorgen, så kollas lagerstatusen. Men från att man lägger en produkt i varukorgen, tills man slutför ordern, går det några minuter. Teoretiskt skulle någon kunna köpa denna produkt under tiden. Så mitt orderobjekt kommer göra följande när man lägger ordern.

Lås tabellen med lagerstatus för skrivning.
Ta en produkt i varukorgen, ta dess antal i varukorgen och ta bort det från lagersadot i databasen.
Kolla vad resultatet blev.
Om det är mindre än 0, rulla tillbaka, lås upp tabellen och generera Exception som berättar för användaren att varan tagit slut.

Hoppas att det fungerar bara.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat