Visa ett inlägg
Oläst 2006-04-07, 07:11 #14
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
@ Westman:
Nej, det är väl rimligt att ett fackförbund generellt sett inte betalar för att jag skall dra igång ett företag. Det orimliga i sammanhanget (i mina ögon) är att om jag är en stor delägare i ett litet bolag så kan jag inte får A-kassa. Och i mitt specifika fall handlade det om småföretagarnas A-kassa. Det var kanske enfaldigt av mig att tro/hoppas att just de skulle ha en mer liberal syn på det här med företagandet. T.ex. att de kontrollerar företagets omsättning och vinst och anpassar A-kassan efter det. Visst det skulle bli en del extra handläggning, men i mina ögon är det ju knappt någon skillnad mellan dem och t.ex. SIF och jag ifrågasätter varför de finns eftersom de inte tillför något nytt, dvs möjligheten för en grupp som inte kan få annan A-kassa skulle kunna få det via småföretagar-a-kassan.

Jag tycker det skulle vara rimligt om en A-kassa t.ex. betalade så länge företaget man försöker starta saknar intäckter under en viss nivå. Arbetsförmedlingens bidragär man väl också diskvalificerad från om man har bolag sedan tidigare, eller?

Jag tycker det är uppenbart att alla A-kassor motarbetar nyföretagande bland sina medlemmar och det tycker jag är tråkigt (och vill varna för så att ingen här tror att bara för att de betalar avgiften kommer de få A-kassa utan man måste noga kontrollera vad som gäller).
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat