Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Oct 2004
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Oct 2004
|
Jag tvivlar inte på möjligheten att driva bolag på mindre än 40h/v. Äger/är delägare i flera bolag där jag inte lägger ner många sekunder per dag.
Ironin ligger i att fackförbunden ser företagande som något smutsigt och att du behöver visa att du kan jobba 40h/v utöver ditt företagande (det var så jag förstod SIFs krav från ditt tidigare inlägg) för att bli berättigad till A-kassa.
Om jag är anställd i bolag A är det väl rimligt att jag är berättigad till A-kassa (givet att jag följer regler som att betala in pengar tillräckligt länge) oavsett om jag äger bolaget eller inte. Fast det är ju inte den gängse synen bland fackförbunden... Det som är/var ännu mer skrämmande var småföretagarnas A-kassa. De ringde upp mig och föreslog att jag skulle bli medlem för ett gäng år sedan. jag frågade vilka regler som gällde. Efter lite diskuterande sade jag:
"Om jag blir arbetslös för att aktiebolaget jag har inte går bra så vill jag ju i första hand ägna mig åt att dra igång verksamheten i min enskilda firma jag nu har vid sidan om. Kan jag då få ersättning?"
Svaret blev: "Nej, du måste ha verksamheten vilande"
Sedan dess har de aldrig hört av sig...
|