Citat:
Originally posted by dotvoid@Apr 5 2006, 00:25
Om du hanterar 200 sessioner per sekund tror jag inte det är snabbare med en databas än med en filbaserad lösning. Databasen måste också skriva och läsa data till och från disk. Dessutom måste den hantera index osv.
Jag misstänker att vi är helt överens egentligen. Är det så att det du kallar för "egen sessionshanterare" egentligen bara är dina userland-funktioner du registrerar via session_set_save_handler()? I så fall missförstod jag nog din första post.
|
Jag sa ju redan från början att det är helt onödigt att lägga sessions på disk. Självklart låter man inte sessions-tabellen i SQL-databasen heller ligga på disk. Och inte vill man att den ska logga ändringarna på disk heller. I MySQL finns ju HEAP-tabeller.
Nu har du inte tänkt till riktigt. Index är ju till för att snabba upp. Om du använder vettiga index går det snabbare. Om du missbrukar index så går det långsammare. Du kan ju inte utgå från att man använder korkade index bara för att man slänger upp sessions i en SQL-databas.
Nej, jag menar inte att en egen sessionhanterare använder PHP's färdiga sessionsfunktioner. Den sessionhanteraren jag gjort och som jag använder på ett flertal sajter är bara 12kiB stor. De timmarna det tagit att göra den och slipa på den är den värd många gånger om.