Visa ett inlägg
Oläst 2006-04-05, 01:25 #15
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
En mycket svag punkt för PHP är att den inte finns en standard för hur allt är konfigurerat ... Hade det inte varit enklare då att haft en egen sessionhanterare integrerad i sajten? Jopp, det hade det nog.
Verkligen inte. Just för att man har så olika behov är flexibilitet viktig. Så mycket jobb är det ju knappast att ändra till exempel /tmp då det ju finns en specifik metod för att ändra det runtime. Om du hanterar 200 sessioner per sekund tror jag inte det är snabbare med en databas än med en filbaserad lösning. Databasen måste också skriva och läsa data till och från disk. Dessutom måste den hantera index osv.
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Och åter igen, det är så mycket enklare att ha all data på samma ställe. Försök plocka ut användarnamnet på alla som är online just nu på en sajt som använder en separat sessionhanterare. Då ska du först ha ut alla användar-ID:n från alla sessioner (hur gör man ens det med PHPs inbyggda?) och sen ska du formulera det till en två mil lång SQL-fråga som läser ut användarnamnet från databasen. Suck och stön vad krångligt och segt.
Jag vet inte om det är så krångligt. Man använder sig av PHP:s inbyggda sessionshantering men definierar en egen metod för att spara sessioner genom PHP:s session_set_save_handler(). I din egendefinierade metod för att spara sessionen är det lätt att plocka ut exempelvis ett användarid och koppla sessionsdata till detta och spara både sessionsdata och användarreferenser i en databas på det vis man vill.

Finns ingen anledning att skapa en egen sessionshantering när det finns så bra möjligheter att integrera PHP:s sessionshantering med sin egen kod.

Jag misstänker att vi är helt överens egentligen. Är det så att det du kallar för "egen sessionshanterare" egentligen bara är dina userland-funktioner du registrerar via session_set_save_handler()? I så fall missförstod jag nog din första post.

När jag läser "egen sessionshantering" så läser jag det som att man ersätter session_start() och $_SESSION med egen cookie-hantering och egna metoder för att registrera och läsa sessionsvariabler. Det var länge sen man behövde det. Däremot har många olika behov av lagringslösning för sessioner och det är en helt annan sak.
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat