Citat:
Originally posted by kullervo@Mar 28 2006, 13:00
Använder folk PHP's inbyggda session-hanterare till seriösa sajter? Det var länge sen jag ens tänkte på att det faktiskt finns en inbyggd i PHP. Den var kass för 4 år sedan (då jag senast hade med den att göra). Koda en egen istället. Det blir enklare i längden, ger mycket bättre prestanda
|
Det nog rätt få seriösa utvecklare som inte använder PHP:s inbyggda sessionshanterare. Att själv sätta en cookie via http-headern Set-cookie är i o f s inte några större problem men onödigt. Däremot är det många som skriver egna krokar för lagring eller rensning av sessionsdata.
För bättre prestanda blir det nog ganska sällan med en userland-implementation i PHP än att använda PHP:s inbyggda funktioner som är skrivna i C. Det är bättre att koncentrera sig på sin applikation eller webbplats än att hålla på och bygga grejer som redan finns inbyggt i språket. Dock är det nog viktigt att man ändå "har koll på sina bitar".
Att lagra sessionsdata på fil, i en databas eller i RAM-minnet är en smaksak och beror på den miljö applikationen/webbplatsen körs i. På till exempel en delad unix-server skulle jag nog vara försiktig med att lagra sessionsdata i /tmp som ju ofta är standard.
Enda gången jag ser någon anledning till att inte använda PHP:s inbyggda sessionshantering (med eller utan egna krokar) är om man använder någon produkt eller extension för en single-sign-on-lösning.