Visa ett inlägg
Oläst 2006-04-04, 16:54 #9
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Originally posted by patrikweb@Apr 4 2006, 15:59
Oftast får du inte sätta upp egen server, om den är för eget bruk utan något vinstsyfte bryr dom väl sig inte.

Dock problemet är väl om du har dynamisk IP som kan bli lite jobbigt och att en privatlina inte har någon garanti och delad kapacitet.

Är väl många som kör egen server hemma för sin egen sida fast har man lite krav på tillgänlighet så fungerar det inte alltid så bra.
Bland annat ISP:n Webtech Nord AB tillåter servrar, och ger 2 st IP:s i syfte att du skall kunna använda en för server, exempelvis. Pratar alltså om icke vinstdrivande webbservrar, tror knappast de tillåter vinstdrivande men man vet ju aldrig.

Hur som helst, 4 kr/GB exkl. moms, är det dyrt? Pratar alltså om trafik, inte lagringsutrymme. Scorpion Data ger nämligen 120 GB i deras Maxiweb-paket som kostar 90 kr per månad exkl. moms.

Det blir alltså 90 / 120 = 0.75 kr/GB.

Hur kan det komma sig att de först kan ge ut trafik för 0.75 kr/GB, men om man vill köpa till extra trafik får man betala 4 kr/GB? Det låter litet som att de hoppas på att människor enbart använder en bråkdel av dessa 120 GB, eller har jag fel? Patrik, du själv representerar väl ett webbhotell om jag inte missminner mig, har du någon förklaring på varför du tror Scorpion Data gör så här? Eller är det som jag säger, att de troligtvis hoppas på att människor enbart använder en bråkdel av vad de betalar för?
Pucken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat