Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
NIC-SE har aldrig varit vettiga när det gäller teknik, nuvarande system känns som någon byggde ihop på ett dygn eller något. Och nästan möjligt få ihop sådant system dom har på sådan kort tid med lite folk.
Nu handlar det om en TLD, sådana system/servrar ska max köra en kernel och det nödvändigaste bara och absolut inte använda något paketsystem.
|
En av poängerna med ett paketsystem är att kunna uppgradera program på ett enkelt sätt. När det gäller drift av ett befintligt system är det viktigt för säkerheten, för att enkelt hålla programmen uppdaterade gällande säkerhetshål. Ett obskyrt, svåranvänt system, hur 1337 det än är, börjar efter ett tag att läcka som ett såll.
Citat:
Originally posted by -patrikweb@Apr 3 2006, 15:47
Nu handlar det inte om något noname som inte spelar någon roll vad som körs, hur skulle det sett ut om alla banker börjar byta ut sina stordatorsystem och köra in ubuntu.
|
Tja, vad jag läste i ComputerSweden (har glömt vilket nr) börjar bankerna byta till Windows-servrar på sina håll.
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
En TLD som SE bör vara lika prioriterad som banksystem, för om hela systemet skulle gå ner och alla domäner slutade fungera skulle många företag drabbas mycket svårt och dyrt.
|
Och ändå har mina .se-domäner varit mer driftsäkra än min bank. Och det är inte så konstigt, eftersom 9 st DNS-servrar driftar .se. Jag tror nog att dom vet lite i alla fall om hur man gör för att hantera en toppdomän