Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-30, 21:02 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Originally posted by -zoran@Mar 30 2006, 11:36
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
I och med att svarstider blir högre blir hastigheten sämre och speciellt vid ftpöverföring då man, utöver sänkt hastighet, får en tidsökning per fil på i snitt 0,5 sekunder. Det kanske inte låter mycket men ska man föra över 10000 filer så är det 83 minuter extra utöver den vanliga tiden det tar.
Du drar fel slutsatser.
Svarstider, dvs RTT, är ju mått på hur lång tid ett paket tar för att åka fram och tillbaka till servern. Bandbredd är ju ett mått på hur lång tid det tar att skicka x-antal paket/tidsenhet. En har inte något med varandra att göra, men i praktiken _kan_ dålig RTT tyda på att även bandbredden är begränsad.
Ett förtydligande. En sattelitbaserad förbindelse har oftast mycket dålig RTT, däremot är bandbredden ganska enorm.

Nej jag drar nog inte fel slutsatser. Kontrollpaket tar längre tid att komma fram och åter = hastigheten sjunker. Vill du sen kalla det för något annat än svarstider (latency?) så är det ok.
PS. Bandbredd nämnde jag väl inte?

Jag är av åsikten att långa svarstider kan fördröja överföringen om det rör sig om många filer vilket innebär att kontrollkommunikationen i ftp-protokollet går lite långsammare. I normalfallet bör det dock inte innebära någon större skillnad (alltså om det inte är är många hundra filer som ska överföras)
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat