Citat:
Originally posted by hedberg@Mar 30 2006, 08:35
En annan grej; om man har en gammal skitbil så är det faktiskt lönsamt att ha den privat och ta ut milersättning från företaget när man kör den i tjänsten. Om man tänker på att en gammal bil ofta är betald och relativt billig i drift, kanske drar lite soppa men det gör inget. Du kan ta ut runt 16 (?) kronor SKATTEFRITT per mil du kör i tjänsten, om man nu skulle kunna *host host* frisera *host host* miltalen aningen, det vill säga att du var på lite mer kundbesök än du egentligen var på, eller att du var tvungen att åka till Posten några fler gånger än du egentligen gjorde så blir det faktiskt lite mer intressant.
|
Nu kanske vi inte ska uppmana till skattefusk

Milersättningen är 18 kr per mil skattefritt. Du kan ta ut mer i ersättning, men då beskattas det som vanlig lön.
Återigen är det skillnad på firmabil och tjänstebil. En firmabil kostar inte "dig" något men du får inte använda den privat. Det kan också vara bra att vara registrerad ägare av ett fordon för privat bruk om skatteverket börjar granska ditt bolag.
En tjänstebil är en förmån och beskattas; men du kan använda den privat.
För firmabilen måste en körjournal föras för alla resor. För tjänstebilen måste körjournalen föras för resor i tjänsten.