Ämne: Firmabil
Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-30, 08:35 #9
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Tänk bara på en sak!

Om företaget äger bilen måste du föra en körjournal, och i den skall det detaljerat stå datum, klockslag, mätarställning och var du åkte mellan, och varför.

Allt som är privatkörning kommer att bli beskattad. Om du har låtit företaget betala för bränslet så får du betala skatt för det också!

Det innebär att man åker på att betala för milen man har kört privat samt soppan för det. Och det är inte reell förbrukning Skatteverket bryr sig om, de går efter tabeller och säger att "snittbensinpriset i Sverige år 2005 var 11,30 kr/liter och din bil drar 1,1 liter/mil." Du kanske kör snålt och den drar 0,9 men det bryr sig inte dem om. Du kanske tankar på en billigare station och har rabatt, men det är inte deras problem. Du kommer bli beskattad för drivmedelsförmån.

Det finns inget som kallas för "fri bil", det är inte så att man bara pyntar någon tusenlapp i månaden så kan man köra fritt...

Sen kan man säga så här, tänk på försäkringskostnaden också! Du kanske har bonus och x antal skadefria år som ger dig lägre premie. Men har ditt företag det? Det kan göra några tusenlappar i skillnad per år i premie faktiskt. Om det är en enskild firma så är det ändå du som står som juridisk ägare för bilen.

En annan grej; om man har en gammal skitbil så är det faktiskt lönsamt att ha den privat och ta ut milersättning från företaget när man kör den i tjänsten. Om man tänker på att en gammal bil ofta är betald och relativt billig i drift, kanske drar lite soppa men det gör inget. Du kan ta ut runt 16 (?) kronor SKATTEFRITT per mil du kör i tjänsten, om man nu skulle kunna *host host* frisera *host host* miltalen aningen, det vill säga att du var på lite mer kundbesök än du egentligen var på, eller att du var tvungen att åka till Posten några fler gånger än du egentligen gjorde så blir det faktiskt lite mer intressant.

Men då gäller det återigen: körjournal. Skattemyndigheten älskar körjournaler...

En lustig parantes, en taxibil har taxameter som registrerar hur mycket det körs privat och hur mycket det körs som taxi - kilometrar alltså. Det kommer ut en passrapport för varje arbetspass, och myndigheterna kan på dessa se hur många privatmil bilen har körts mellan arbetspassen.
Om man har kört mer än 100 mil och/eller fler än 10 tillfällen per år (vilket som först överträds) så får man skatta för privat bruk av bilen. Om man kör färre/mindre än detta så slipper man det. Men det kan ju vara så att man har kört 120 mil varav 90 mil var privat och 30 mil var till och från verkstaden, bilbesiktningen etc. Då kräver Skatteverket att taxibilen skall ha en körjournal för hela det året. Men det skall vara en omvänd körjournal som endast berättar vad som har hänt när bilen inte har varit i tjänst. Hur många taxiägare tror ni har det, eller vet om det. För det berättar Skatteverket först när de gör en kontroll...

Och slutligen ett tips, om du skulle få ett undrande brev från Skatteverket om hur bilen har använts, och du torskar på något, så kommer de att hårdgranska dig de närmaste åren, och räkna med en skatterevision förr eller senare... Du har väckt deras intresse nämligen.

(Folk på Volvo Personvagnar får inte fritt låna en provbil för att åka ett privat ärende till kanske banken, de får skatta för det. Ett tag kallade man allt för fältprov men Skatteverket tyckte om alla prov till och från konditoriet. Förr fick folk låna bil helt gratis på jobbet, men det var nån som kontaktade Skatteverket om det och tyckte det var orättvist att det var så. Egentligen konstigt tycker jag, för jobbar man på Ericsson kan man säkert få låna den nya mobiltelefonen för att prova den några dagar.)
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat