Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-28, 11:33 #18
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by kullervo@Mar 25 2006, 13:22
Jag vill veta samma sak samt statistik på hur vanligt det är att AJAX inte fungerar i webbläsaren.
AJAX är nog tämligen lätt att kontrollera. I och med att det är asynkront, behöver man inte göra någon redirect för att tala om för sin applikation att den fungerar. Det räcker att skicka en request och lagra värdet om fungerande ajax i sessionen.

Javascript blir lite knivigare. Att få indikation ifall den fungerar måste man göra en window.location för att applikationen ska veta att javascriptet finns och lyckades redirecta användaren. Det är ganska dåligt, även om det fungerar.

Jag själv håller på att hacka på en webbutik som riktar sig till kvinnor mellan 18-40 som målgrupp. Från början var min tanke att vara helt javascriptoberoende, men jag avvek från det målet allt eftersom. Jag kom till ett läge där användningen skulle bli riktigt omständig utan javascript. Sen har jag funderat på hur många procent i målgruppen kan det finnas som stänger av javascript av paranoia. Inte många.

Just ajax måste jag inte använda men eftersom det är lätt att kontrollera och i mitt fall används enbart för att få bra respons på applikationen, blir det enkelt att göra ajaxfri fallback. Men det blir nästa steg.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat