Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-27, 02:31 #60
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av MrWize
... sedan är ju frågan om de där AdBlockerserna är lagliga? Får de fippla med copyright skyddad kod/grafik? jag servar en sida, med design anpassad för t ex annonser och så river de bort kod, utan att fråga om lov ... man kanske skulle försöka sig på en stämning av folket

Citat:
Originally posted by -tdh@Mar 14 2006, 10:22

Det är inte ett dugg skumt, för vad de gör är att förändra produkten utan tillstånd. Ungefär som att skugga ut all produktplacering i filmer eller riva ut annonssidorna i en gratistidning - innan den når betraktaren.
Om ni fortsätter att hävda att adblockers förändrar era webbsidor så vet jag inte vad jag gör...
Använd era hjärnor, era webbsidor är baserat på kod. Det finns inget bestämt sätt som denna skall tolkas på. Det är upp till varje webbläsare/användare hur han/hon vill tolka er webbsida. Testa er webbsida i IE 6, Netscape 3.02 gold, lynx, Firefox med adblocker, Mozilla, osv, ni kommer (antagligen)att få olika resultat på samtliga webbläsare. Sedan kan de flesta webbläsare blockera annonser, bilder, css, avaktivera javascript, köra egna stilmallar, popupblockare, cookieblockning, osv, osv. Tänk även på alla som t.ex. använder talsyntes osv. Webben är och förblir fri. Webbsidor är inte råkodade i pixeldata utan fria att tolka efter eget tycke.

Citat:
Ursprungligen postat av tdh
Glada entusiaster är ju kul, men de är just det - glada entusiaster. Skall webben bara bestå av sådana så sänker vi nivån rätt rejält, det vore en förlust för alla. Missförstå mig rätt, jag läser flera hobbysidor och är en frekvent förespråkare av opensource, men det är inte direkt vad som driver marknaden och höjer ribban.
Vi behöver kommersiellt gångbara webbplatser, redaktionella såväl som rent tjänstebaserade, eftersom det behövs en budget för att göra ett bra jobb i väldigt många fall.
Edit: klantade mig med citeringen.
Well, det var väll ändå forskare, högskolestudenter och millitärer som började använda internet. Så min fråga är, på vilket sätt höjer du nivåen på internet?

Idiellt vore om man t.ex. betallade 1000 sek till internet leverantören och fick lada film, musik, reklamfria webbplatser, fritt. Sedan fick leverantören fördela pengarna efter populäritet...
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat