Ämne: vad göra?
Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-26, 21:16 #8
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Originally posted by patrikweb@Mar 26 2006, 20:59
SLA kostar, därför det det alltid blir billigare att köpa en server som går starta om vad som än händer.
Har inte lyckats komma på vad det är du försöker sälja, men du låter värre än säljarna på OnOff.

Det finns åtskilliga operatörer som har colocation/dedikerad hosting som kan starta om eller åtgärda saker på plats, dygnet runt, oavsett om det är söndag eller julafton.

Om vi tar ett enkelt räkneexempel.
SLA grundnivå, 6st "omstarter" på obekväm tid, i genomsnitt 600kr per omstart.
Det är 3000kr per år, om vi räknar med att grundnivån finns hos alla håller detta, vilket dom i genomsnitt gör.
Edit: Oj va fel jag räknade där, men men principen jag är ute efter.

Gentemot
Dyrare server som kostar 1000kr mer i månaden.
Det ger 12000kr mer per år.

Resultatet är en "diff" på 9000kr per år, man bör ställa sig frågan om den tjänst man har är värd 9000kr extra per år eller om man kan vänta 10-60min som är vanlig inställelsetid på grund-sla hos många.
Skillnaden blir som sagt pengarna, samt att det kanske tar 5-55min mer tid från att stoppet upptäcks tills servern är omstartad.

Vill också påpeka att priserna ovan är ett enkelt genomsnitt efter att ha kikat lite snabbt på 3-4 olika operatörer, så kommentarer om priset undanbedes.

Lite tråd-napping detta, men det återkommer ideligen påhopp från herr Patrikweb på endera operatörer, servermärket, serverkonfigen, operativsystemet, kablarna, funktionerna, teknikerna, geografiska platsen, utrustningen i hallen, väggarnas material i hallen, larmens fabrikat, kylutrustningens fabrikat och placering, ev. brandlarm och släckfunktioners funktion, vara eller icke vara, vilket enligt min mening förvirrar väldigt många och retar upp de som verkligen vet vad dom gör.
Vem som blir förvirrad och vem som blir uppretad låter jag vara osagt.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat