Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-25, 22:25 #7
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by jahaa@Mar 25 2006, 16:51
Med tanke på att en hel del siter använder javascript för att kontrollera att något villkor är sant. (tex. lensway kollar genom en confirm() att personen har ordinerats linser av leg. läkare) Och eftersom de och många fler fortfarande kör med den metoden så tror jag det inte är något problem. Det är ju ändå en hyfsad vital del när man beställer något från tex en webbshop.
Jag tvivlar på att en "hoppas-att-det-funkar"-attityd är tillräcklig. En bra webshop fungerar även utan js aktiverat. Att många använder js är inte det samma som att man kan lita på det. Det allra minsta man bör göra om bygger seriösa sidor som webshoppar är att ordentligt prova vad som händer när man har js avstängt. Javaskript innerbär inget som helst skydd, utan är bara en hjälp för att påpeka för besökare att man glömt fylla i något fält eller liknande. En ordentlig koll måste ändå göras på serversidan (asp/php/...), för att se till att inte spamdata sparas eller ställer till det. En tydlig förklaring med hjälp av <noscript> eller liknande som varnar/talar om att något inte fungerar när man inte har js på tycker jag borde vara en självklarhet.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat