Visa ett inlägg
Oläst 2006-03-22, 16:43 #27
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Originally posted by ccato@Mar 22 2006, 13:50
Uh! Låter taskigt genomtänkt från första början. Får ont i huvudet av att räkna på hur hårt det där kommer lasta hårdvaran. Följ tipset att länka filerna via databasen istället.
Att sen låta php skicka filen vetefan, onödigt kan man tycka att lägga ett extra skikt på det hela. Kanske går att lösa på annat (bättre) sätt.
Många spekulationer här, lika bra att vara tydliga från första början?

Har du något tips på ett bättre sätt? Kom ihåg att jag vill exekvera phpkod varje gång en fil anropas, i mitt fall vill jag uppdatera respektive fils post i databasen.

Har tidigare fått flera tips (på andra forum) som råder mig att spara hela filerna i databasen, men de kanske inte hade så stor koll på prestandan som det tydligen slukar att söka igenom en 5 GB databas.

Jag kör nog på det här med att länka filerna från databasen och ha själva filerna i en chmoddad katalog.

Dock - om jag har dem i en public katalog - så innebär ju detta att människor faktiskt kan tanka filerna, om de får reda på dess rätta sökväg.

En fördel vore alltså om det gick att ha dem non-publict, och min fråga blir således om sådant är möjligt att ordna? Eller är det olika bland olika webbhotell om de har denna funktion? Har hört talas som att det är möjligt, men kan ha fel.
Pucken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat