![]() |
Hur gör man så att sökmotorerna inte indexerar lösenordsskyddade inloggninssidor samt bildmappar?
Jag har mappar vars bilder absolut inte får läcka ut, hur löser man detta? Tacksam för svar.. mvh Niklas.K |
I robots.txt
User-agent: * Disallow: /password.html Disallow: /hemligmapp/ |
Citat:
Men är det password.html även om sidan är kodad i php? / Niklas.K |
Jag hade nog bara lagt till ett <meta name='robots' content='noindex'> på mina sidor. Om google redan hunnit indexera dem så plockas de bort nästa gång googlebot kommer på besök, med en ändring i robots.txt kan det ta flera veckor innan ändringen slår igenom.
Om sidorna är lösenordsskyddade så behöver du för övrigt inte vara rädd för att google ska indexera dem. Google lär ju inte ha lösenordet. |
Citat:
/ Niklas.K |
Citat:
Finns en tråd om det här i WN hur man undvikar indexering och problematiken omkring det. Tomas skrev en del i den om nu någon orkar leta upp den. |
Citat:
Men som hubbert skriver så är jag inte säker på om det är så stensäkert ... Jag tror det bästa är väl lösen i .htaccess men är osäker hur det går till, fick aldrig till det själv :) Kanske någon annan här som kan hjälpa med det. |
Citat:
Konstigt, detta funkar inte hos mig... Verkar nästan som om att den söker sig dit... |
Citat:
att dem inte ska vara där.. |
Detta kanske kan vara av intresse också, vet inte om de går fortare eller inte, har aldrig varit i behov av att ta bort en url från google...
http://services.google.com:8882/urlconsole...d&lastcmd=login |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:28. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson