![]() |
Hur stora rabatter kan man räkna med när man köper emballage? Det beror så klart på vad man köper i för kvantiteter, men hur ser marginalerna ut för företag som säljer emballage såsom Boxon? Jag ska ringa och försöka förhandla till mig bättre priser imorgon. Vet bara inte om jag ska kräva 50 % och sedan nöja mig med 25 %, eller om jag ska börja på 25 % och nöja mig med 10 %. Så jag undrar hur stora rabatter ni andra har när ni handlar emballage? Vad är normalt för branschen?
|
Som säljare i branschen (dock inte just kartonger) får jag väl försöka svara.
Du bör komma upp i volym så vi pratar en helpall av varje storlek du är intresserad av. Detta eftersom grosssister i allmänhet får sina leveranser på pall. Slipper man packa om dem så finns det en liten hanteringsvinst där. 50% det kan du bara glömma, de marginalerna finns inte på kartonger. Det är en rätt så prispressad produkt redan. |
Prova även med någon åf till Boxon.
De kan (vill) ofta ge en bättre rabatt pga att Boxon inte är intresserade av småordrar (utan att veta hur mycket du skall köpa). /Thomas THL |
Jag skulle vilja säg att det beror väl på vad leverantören har för grundprislista.
Är den 30% högre än konkurrentens så är ju 50% rabatt inte värd mer än 20... En tumregel kan i alla fall vara att försöka välja standardlådor som dom har stora tillverkningsvolymer på. Jag betalar 1,95kr för vår minsta låda med måtten 285x190x95 som jag tror är ett standardmått på Boxon-lådor. Vet att det är ett bra pris så ta med dig det i bakhuvudet. // Mats |
Oj. Vem har du haft sex med för att få ett så bra pris Mats :P
Själv betalade jag precis 5,80kr för låder av den storleken i boxonshop. Min order var i och för sig på 3000kr samanlagt, så det fanns nog inte så stort utrymme att förhandla till sig några rabatter där. Jag är väl en sån där kund som de skulle betala för att bli av med... :( Vilka köper du dina emballage av och vad kostar lådorna där i vanliga fall? Hur stora kvantiteter beställer du? När är det läge att börja förhandla till sig rabatter? Tacksam för svar... |
Citat:
Citat:
det bra att "mäta ut" företag mot varandra, men du har en hint om vad det går att köpa dom för. Ordinarie pris på dessa lådor hos den leverantören ligger på 5kr Kan även tillägga att jag får dom fraktfritt. (Kan säga att det är inte Pappersgruppen/Pellviks som jag gick ifrån för nåt år sedan eftersom dom var för dyra.) Citat:
Citat:
// Mats |
Tack för svaret!
Jag ska förmodligen gå ihop och köpa emballage med några andra småföretagare så kan vi komma upp i lite större kvantiteter och säkert få en ok rabatt. Jag är tyvärr rätt oerfaren vad gäller det där med att förhandla till sig rabatter annars... |
Jag kände knappt till boxon när de ringde mig för någon månad sedan... Eftersom jag redan hade bra priser var det inte så svårt att förhandla.
Jag berättade bara att jag var jättenöjd med både pris och service hos min nuvarande leverantör... Det gäller bara att låta ointresserade, så får man superpriser ;) Jag sänkte mina emballagekostnader i våras med nästan 60% och nu blev det ytligare en sänkning på 25%. |
Mitt företag skickar oftast i vadderade jiffypåsar då dessa passar väldigt bra för våra produkter.
Betalade vid senaste inköpet: Storlek 00 - 1 kr/st Storlek 3 - 1,95 kr/styck Storlek 5 - 2,60 kr/styck. Priset inkluderade hemkörning samma dag. Köpte ett par hundra stycken totalt sätt. |
Citat:
över den magiska gränsen 250 gram på 2 DVD exempelvis. Sen är dom inte alls lika flexibla, man kan alltså inte "knö" in produkter som är lite för stora. Bubbelpåsarna är dessutom lite billigare, jag har hittills inte haft några problem med att innehåll skulle gå sönder o.s.v. // Mats |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:35. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson