WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hur känsliga är kunder för fraktkostnad? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9807)

eleven 2005-09-12 13:44

Hur pass viktigt är det egentligen för en kund i allmänhet med låga frakter? Någon som har någon information angående undersökningar eller liknande? Självklart förstår jag att kunder önskar frakter till ett så lågt pris som möjligt men någonstans går gränsen där man förlorar på frakten.

Visst, frakten är inte till för att man ska tjäna nåt på det men att minimera sina kostnader. Skulle vara intressant att veta vart ni andra står. De brev/paket som vi skickar idag väger runt 1kg -> 5 kg så det är inga stora rackare.

Dessutom, vilket är det mest prisvärda sätt att skicka varor inom Norden? Posten är inte direkt jättebilliga i det avseendet, några tips som man kan kolla upp?

Tack för mig

robertsson 2005-09-12 14:52

Min erfarenhet är att kunder är otroligt priskänsliga på frakt. Folk skulle kunna cykla baklänges runt halva sverige på en rostig cykel för att spara in en tia på frakten... Helt sjukt!

Jag jobbade på ett data företag som erbjöd 20 kr rabatt på frakten vid förskottsbetalning och folk är sjukt snåla. Trots att förskottsbetalningen innebar massa problem och fördröjningar valde de flesta detta alternativ.

eleven 2005-09-12 14:55

Tack robertsson.
Jag är rädd för det också, jag har haft en diskussion med min kollega och han är av en annan uppfattning. Men det känns nästan som man ska lägga sig så lågt så man förlorar på frakterna bara för att kunden ska känna sig nöjd.

Det är ju inte helt lätt att få till bra och effektiva logistik-lösningar som inte kostnar nåt heller :)

grazzy 2005-09-12 15:08

Vet inte om det är lagligt, men kör ett test. Låt hälften av era användare betala den högre och hälften den lägre :)

Utvärdera efter en månad.

Storen 2005-09-12 15:23

Citat:

Originally posted by grazzy@Sep 12 2005, 14:08
Vet inte om det är lagligt, men kör ett test. Låt hälften av era användare betala den högre och hälften den lägre
Utvärdera efter en månad.

Lagligt?? Du får väl anpassa din prisättning efter marknad samt eget bevåg..

Kör med gratis frakt och höj styckeprisdet med några kr.. Ibland förlorar du, ibland vinner du..

JohanH 2005-09-12 16:05

Kolla vad dina konkurrenter ligger på. Testa med "fraktfritt-kampnjer" på vissa produkter och kolla vad som händer.

Jag kör fraktfritt på ordrar över en vissa summa och jag vet de fan om det är någon vits med det. Ju mer pengar man beställer för desto mindre roll spelar fraktkostnaden tror jag.

Säljer man väldigt konkurrensutsatta produkter så är det viktigare att ha rätt pris på produkten än på frakten. Säljer man produkter där man i stort sett inte har någon konkurrens så kan man ju baka i det i priset.

Fördelen med att ha fraktfritt är att kunden inte behöver oroa sig för frakten - det blir enklare att beställa. Vissa kör olika fraktkostnader beroende på hur mycket det väger. Det tror jag skrämmer iväg många kunder.

b_andersson 2005-09-12 16:21

Citat:

Originally posted by JohanH@Sep 12 2005, 15:05
Vissa kör olika fraktkostnader beroende på hur mycket det väger. Det tror jag skrämmer iväg många kunder.

Kan även upplevas som positivt, personligen så betalar jag gärna vad det kostar att skicka enligt postens prislista, inte så kul att betala en fast fraktkostnad på t.ex 50kr om man får något skickat som brev med 11kr i frimärken på när man får det. (har hänt mig)

//Björn

eleven 2005-09-12 17:54

Tack för många bra svar, jag är väl lika splittrad som svaren :) Idag kör vi med fraktpriser baserat på vikten och jag tror det är det bästa. Samtidigt så kanske vissa tilltalas av att ha en och samma frakt på alla leveranser (trots att man förlorar på vissa beställningar)

Som ni säger, man kanske får testa och utvärdera några olika sätt under några månader.

Gustav 2005-09-13 00:18

Vi har samma pris oavsett vad man beställer. För att få ner kostnaderna så försöker vi skicka via brevpostförskott när det är möjligt (under 2kg). Jag har precis kommit igång med min verksamhet, men ska titta på vad det finns för alternativ till posten och brevpostförskott. Frakten äter upp stora delar av min vinst. På små, men tunga ordrar går jag nästan med förlust (120kr för paket + 50kr för postförskott! inkl moms). Vi tar alltså 89kr oavsett vad du beställer. Betalar du med kort blir det 40kr billigare.
Jag vågar inte ta betalt vad det egentligen ska kosta. Folk vill veta vad de ska betala i förväg och jag tror inte de klarar av att läsa postens prislista. Jag har nämligen märkt att ju mer idiotsäker vi gör vår butik desto fler köp får vi.

Vi ger 5 % rabatt på hela sortimentet till våra medlemmar. Folk struntar fullständigt i att bli medlem trots att de bara måste uppge de uppgifterna som de ändå uppger när de beställer (de behöver inte heller acceptera reklamutskick). De vill inte betala 20 kr extra i frakt, men de struntar i sina 20 kr rabatt... :blink:
Egentligen borde man inte sälja till konsumenter. De är så underliga.

Storen 2005-09-13 04:52

Citat:

Originally posted by Aidex@Sep 12 2005, 23:18
Vi har samma pris oavsett vad man beställer. För att få ner kostnaderna så försöker vi skicka via brevpostförskott när det är möjligt (under 2kg). Jag har precis kommit igång med min verksamhet, men ska titta på vad det finns för alternativ till posten och brevpostförskott. Frakten äter upp stora delar av min vinst. På små, men tunga ordrar går jag nästan med förlust (120kr för paket + 50kr för postförskott inkl moms). Vi tar alltså 89kr oavsett vad du beställer. Betalar du med kort blir det 40kr billigare.
Jag vågar inte ta betalt vad det egentligen ska kosta. Folk vill veta vad de ska betala i förväg och jag tror inte de klarar av att läsa postens prislista. Jag har nämligen märkt att ju mer idiotsäker vi gör vår butik desto fler köp får vi.
Vi ger 5 % rabatt på hela sortimentet till våra medlemmar. Folk struntar fullständigt i att bli medlem trots att de bara måste uppge de uppgifterna som de ändå uppger när de beställer (de behöver inte heller acceptera reklamutskick). De vill inte betala 20 kr extra i frakt, men de struntar i sina 20 kr rabatt...
Egentligen borde man inte sälja till konsumenter. De är så underliga.

Ja, medlemsregistrering brukar vara svårt att få till. Dock så tror jag inte att konsumenten är medveten om att samma uppgifter knappas in... Angående prislistan så kan du ställ upp en egen variant baserat på postens listor. Kanske gör det lättare för kunden att "tyda" den.

Frakt är ingen konstigt, det gäller väl bara att kunna visa den exakta kostnaden för kunden och helst innan kunden måste knappa in sina uppgifter...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson