WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   offerter? hur gör ni? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9440)

Björn 2005-08-19 17:43

Det jag tänker på är om ni har snickrat ihop era offerter själva eller om ni har en jurist som har gjort det åt er?. Främst med tanke på att det ju är ett bindande dokument som bör vara juridiskt korrekt utfomat. Eller kör ni era egna skapelser och det fungerar bra?

jimmie 2005-08-19 17:56

Jag har gjort en mall på egen hand. Jag gör alltid en detaljerad beskrivning av alla funktioner som ska vara med och nämner att alla funktioner utöver dessa konstrueras endast mot extra timersättning.

Jag har oftast runt 10 punkter som gås igenom i offerten. T.ex. syfte och mål, specifikation, moment, tidsplan,kostnad, betalnings och leveransvillkor, kundens ansvar och givetvis giltigheten för offerten.

creoweb 2005-08-19 22:55

Samma som jag, gjort en mall som jag utgår ifrån. I offerten hänvisar jag alltid till den kravspec. som finns för varje projekt, det finns då en koppling mellan offerten och kravspecen - en röd tråd. Likaså finns det en hänvisning från kravspecen till oferten. Offert och spec. har då ett unikt Id.

Sen är det då som Jimmie säger, finns då också tidsplan, leveransvillkor o s v med

För offert finns väl inga direkta regler hur denna ska utformas, bara man får med det allra viktigaste, så att kunden binder sig med t.ex. med en underskrift, men viktigt är också att man själv binder sig till kravspecen så kunden får en trygghet att projektet verkligen också utförs.

/Jonas

Björn 2005-08-20 12:35

brukar ni skicka offert som PDF eller i papperskopia? hur gör man med underskrifterna om man skickar som pdf egentligen?

jimmie 2005-08-20 18:39

Citat:

Originally posted by Björn@Aug 20 2005, 11:35
brukar ni skicka offert som PDF eller i papperskopia? hur gör man med underskrifterna om man skickar som pdf egentligen?
Finns lite olika sätt att lösa det på.

Ett sätt är att ta ut en del av arvodet i samband med projektets startande, om det är inbetald så är det ju helt klart ett bevis på acceptans. Dessutom så är väl mailacceptans också bindande. Även muntlig acceptans är ju bindande, dock svårt att bevisa.

creoweb 2005-08-20 19:37

Ang. underskrifter så gör jag enligt förljande vid större projekt.

Skickar således 2 kopior av offert och kravspec. via snigelmail där jag själv har skrivit på. I kuvertet så lägger jag även med ett frankerat kuvert så kunden kan skriva på och skicka ett ex tillbaka.

/Jonas

Björn 2005-08-20 21:48

Citat:

Originally posted by creoweb@Aug 20 2005, 19:37
Ang. underskrifter så gör jag enligt förljande vid större projekt.
Skickar således 2 kopior av offert och kravspec. via snigelmail där jag själv har skrivit på. I kuvertet så lägger jag även med ett frankerat kuvert så kunden kan skriva på och skicka ett ex tillbaka.
/Jonas

Men man skulle ju kunna tänka sig att man skickar en pdf och snigelvarianten för att de snabbt ska få se och ta ställming.

jonny 2005-08-21 00:01

Du kan ju alltid skicka en prisindikation eller något annat som inte är bindande på samma sätt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson