![]() |
Eftersom ASP körs på servern trodde jag att det bara var att göra om koden o vipps så fungerar den på mobilen genom wap.. kanske fortfarande är så fast jag missat något i koden?
Hjälp/tips idéer ja allt är till nytta för min räckvidd räcker inte längre idag... Sidan går inte att nås från mobilen och är av html format enligt winwap. wap.asp: <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> <!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN" "http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml"> <wml> <card id="wap" title="namn"> <% inc = "wap.asp" Set Con = Server.CreateObject("ADODB.Connection") Con.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.Mappath("db/db.mdb") If Request.QueryString("id") = "" Then Function Nyhet(s) s = Left(s,100) s = Replace(s,vbCrLf, " ") s = Trim(s) s = s & "..." Nyhet = s End Function Set RS = Con.Execute("SELECT * FROM nyhet order by datum DESC") If RS.EOF then Response.Write "Tillfalliga problem" Else Response.Write "Namn Nyheter: " Do Until RS.EOF %> <a href="<%=inc%>?id=<%=RS("id")%>"><%=RS("rubrik")%> <% RS.MoveNext Loop Response.Write "---" RS.Close Set RS = Nothing End if ElseIf Request.QueryString("id") <> "" Then Set RS = Con.Execute("SELECT * FROM nyhet where id =" & Replace(Request.QueryString("id"),"'","''")) %> <%=RS("rubrik")%>-<%=RS("datum")%> <%=Replace(RS("nyhet"),vbCrLf, " ")%> Tillbaka</a><% RS.Close Set RS = Nothing End if Con.Close Set Con = Nothing %></card></wml> Tackar helhjärtat för ditt svar. Förstår om det är jobbigt när koden är så lång. |
Du måste nog ändra content-type.
Default för ASP lär ju vara text/html, men du vill ju returnera text/wml (eller vad det krävs för WAP - har det inte i huvudet och ids inte kolla upp det nu). |
Precis, det är content-type som inte stämmer. Anger du ingen så blir nog text/html standard, och det ska det ju inte vara i det här fallet. Du måste därför ange content-type:n själv, något som jag tyvärr inte vet hur man gör i VB-skript, men content-type:n ska i alla fall vara:
text/vnd.wap.wml |
Citat:
Vidare hjälper det rätt mycket om man har en riktig mobil-sdk och en wap-gateway installerad. Det underlättar felsökningen avsevärt. /Zoran |
aj aj aj.. jag tackar för era svar.. det låter ju faktiskt rimligt fast jag kommer inte längre på mitt windows webhotell. lånar nämligen det och har ingen möjlighet att ändra content typ. om jag bara hade skrivit i php istället, då skulle det inte vara några problem att ändra..
Ska visserligen köpa mig ett windows hotell snart, får väl vänta med wap delen tills dess då. Tack ännu en gång, får hoppas att det fungerar sen :) /John |
I php borde det räcka med att köra header("Content-type: text/vnd.wap.wml"); överst i filen och det borde finnas något liknande i ASP.
|
Testade att lägga in en content tag o det gick alldeles utmärkt! Tack allesammans nu flyter det på perfekt :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:58. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson