WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Fakturera utlandet – hur göra? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9303)

mammamia 2005-08-11 10:37

Hej!

Har en liten fråga angående hur man fakturerar ett företag från Danmark. Ska väl inte vara någon moms på, men hur betalar dom mig? Har ju bankgiro men det går ju inte att nyttja i detta fall. Man ska väl ange swift eller iban nummer (heter det verkligen så?).

Sen undrar jag om någon vet vad som händer om företaget betalar i Euro till mitt svenska företags kontonummer. Har Föreningssparbanken som bank, måste något förberedas här, någon kanske har personliga erfarenheter.

creoweb 2005-08-11 13:15

Jorå, moms ska du lägga på, dom är ju med i EU.

Ang. dina andra frågor så är jag osäker

Tobbe 2005-08-11 13:16

Ingen moms. Du ska fakturera exkl moms. Ange SWIFT/IBAN för enkelhetens skull.

Tänk på att ange både köparens och säljarens VAT-nummer på fakturan.

Har du inget valutakonto konverteras det automatiskt till SEK. Har du ett valutakonto i EUR hamnar de där.

Tobbe 2005-08-11 13:17

Citat:

Originally posted by creoweb@Aug 11 2005, 13:15
Jorå, moms ska du lägga på, dom är ju med i EU.

Ang. dina andra frågor så är jag osäker

Nej, inte när du gör affärer mot ett företag.

Storen 2005-08-11 13:19

Citat:

Originally posted by mammamia@Aug 11 2005, 09:37
Hej
Har en liten fråga angående hur man fakturerar ett företag från Danmark. Ska väl inte vara någon moms på, men hur betalar dom mig? Har ju bankgiro men det går ju inte att nyttja i detta fall. Man ska väl ange swift eller iban nummer (heter det verkligen så?).
Sen undrar jag om någon vet vad som händer om företaget betalar i Euro till mitt svenska företags kontonummer. Har Föreningssparbanken som bank, måste något förberedas här, någon kanske har personliga erfarenheter.

Momsen skall inte faktureras mellan företag inom EU i alla fall. Dock skall den redovisas. Vad gäller Föreningssparbanken så har dom en tjänst för att ta emot utlandsbetalningar, vet inte riktigt hur det fungerar men kolla på www.fsb.se så får du all info.

Starweb 2005-08-11 14:27

Citat:

Originally posted by Storen@Aug 11 2005, 12:19
Momsen skall inte faktureras mellan företag inom EU i alla fall. Dock skall den redovisas.
Den ska inte faktureras till företag utanför EU heller, såsom Norge m.m

- Så ni menar alltså att _ALLA_ företag utanför sverige som man fakturerar INTE ska betala någon moms, dock ska all moms redovisas oavsett om det är EU-land eller ej... Eller?

Jag har diskuterat detta med en mycket kunnig person gällande moms, och hans uttalande var då (tidigare i år) att om tex en norrman kommer till sverige (rent fysiskt) och köper någonting så betalar han givetvis moms på den varan i sverige, men när han beställer via tex en webbutik i sverige (dvs. virtuellt) så betalar han ingen moms då detta räknas som export, och då ska han moms:a för det i norge, inte i sverige.

=> Men då gäller detta alltså en privatperson. Men vad gäller då om det är ett företag som handlar (rent fysiskt) i sverige jämfört med ett företag som handlar virtuellt i sverige via en webbutik?! Det känns som dessa frågorna måste redas ut en gång för alla, tror många brottas med frågor om vad som gäller. Och är det dessutom skillnad om det är ett företag inom eller utanför EU, fysiskt samt virtuellt?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson