WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hur redovisar ni detta? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9299)

Helix 2005-08-10 22:42

Vid köp av domäner brukar jag överföra kanske $500 till registratorn. I det fallet får man en dollarkurs (1). Domänerna köps sedan med de pengarna och då vet man ju dollarkursen mer eller mindre. Dock kan man ju sätta in ytterligare $500 innan de andra tar slut. I detta fallet blir dolllarkurseren (2) annorlunda än den första.

Det är nästan omöjligt hålla reda på kurserna när man laddar upp pengar och för vilka perngar domäerna köps då man kan göra två inbetalningar på oliak tider men de hamnar på ett och samma konto.

Hur redovisar ni detta (enligt kontoplanerna) och hur gör ni i det fallet med dollarkursen? Bästa alternativet?

digiArt 2005-08-10 23:18

Mitt tillvägagångssätt (som är enligt de regler som jag lärt mig, och revisorn har inte opponerat sig). Exemplet är hämtat från ett reellt inköp gjort i min firma:

Faktura inkommer:
2440 Kredit 1748,16 (Omräknat till SEK från GBP)
4010 Debet 1748,16
2645 Debet 104,89 (Momsen ska redovisas, EU-inköp, men betalas inte ut, används för statistik hos SKV)
2615 Kredit 104,89 (Justeras här)

Faktura betalas: (senare datum, annan GBP-kurs)
2440 Debet 1748,16
6570 Debet 40,00 (Banken tar betalt för utlandsbetalning)
1940 Kredit 1881,86
7960 Debet 93,70 (Kursförluster, kan också vara kursvinst, men just denna faktura var ogynnsam)

Helix 2005-08-10 23:29

Tack digiArt. Det ger mig en del, men fortfarande vet jag inte hur jag gör just med valutahanteringen om man betalar in pengar hos registratorn av domänerna och handlar för de pengarna i efterhand. I ditt fall är det samma summa och du tittar på kursförluster, men för min del är det olika kurser för varje domänköp, men en och samma kurs för insättningen som blandas med andra insättningar med en annan kurs = en riktig soppa. Känns lite som kursförluster är inte de lättaste att beräkna här och hålla reda på.

digiArt 2005-08-11 09:34

Citat:

Originally posted by Terabyte@Aug 10 2005, 23:29
Tack digiArt. Det ger mig en del, men fortfarande vet jag inte hur jag gör just med valutahanteringen om man betalar in pengar hos registratorn av domänerna och handlar för de pengarna i efterhand. I ditt fall är det samma summa och du tittar på kursförluster, men för min del är det olika kurser för varje domänköp, men en och samma kurs för insättningen som blandas med andra insättningar med en annan kurs = en riktig soppa. Känns lite som kursförluster är inte de lättaste att beräkna här och hålla reda på.
Förstår ditt dilemma, jag skulle iof kontakta en ekonom eller revisor för att reda ut detta. Men det jag närmast kommer att tänka på är FIFO, först in först ut, precis som med lager.

(Följande är bara ett resonemang, inte säkert att detta är korrekt förfaringssätt)

Börja med de första $500 som du köpt till kurs X. Om dessa inte tar slut innan du sätter in ytterligare $500 till kurs Y bör du först räkna dina inköp till kurs X omräknat till dagens kurs med kursvinst och kursförlust. Först när dessa $500 är slut börjar du räkna med kurs Y omräknat till dagens kurs med kursvinst och kursförlust.

Klart som korvspad? ;)

Storen 2005-08-11 10:34

Ja, valutarisker är något man får leva med.

Hur gör du när du betalar in dom där $500? Bokför du dessa på checkräkningskonto eller på leverantörskontot? Kan du ta ut/tillbaka pengarna?

Tanken jag har är att du bokför inbetalningen på exempelvis ett kassakonto som en penningtransaktion (sek -> $), och då mot aktuell kurs som råder. När du sedan köper domäner så görs ju detta mot den kredit i $ som du nyss "växlade till" och har hos leverantören. Således sker köp och betalningar i samma valuta och är oberoende av kurser mot exempelvis Sek.

Kristofer 2005-08-11 17:00

En stor OT:
Man kan göra utlandsbetalningar på Nordea över Internet för 2kr, att jämföra med de 40kr digiArt betalar inne på kontor.

Ber om ursäkt för att jag spårade åt fel håll här ;)

Helix 2005-08-11 21:59

Storen: problemet är att om man laddade upp $500 och använde upp de först så vet du kursen exakt. Dock blir det alltid pengar över på den kontot (går aldrig jämt upp) och man bestämmer sig ofta att sätta in ytterlighare medel när de andra inte är slut och då blandas kurserna för dollarn och däri ligger hela problemet med bokföringen tycker jag.

Svar på din fråga: leverantörskontot typ.

Westman 2005-08-12 09:04

Är det inte lättare att bara betala in den summa du ska använda? Då slipper du krångla med valuteförluster/vinster.

MrBig 2005-08-12 09:45

Menar du att jag skall betala in summan för en domän vartenda gång? Nää, det tror jag inte går för den som säljer domäner. Tror de flesta system där man kan bli återförsäljare har just det systemet, att man betalar in pengar i förväg, oftast lite större summa, än bara för en domän, så valutavinser/förluster måste man väl ta. Dock vet jag inte själv hur det skall redovisas.

Storen 2005-08-12 10:08

Nej, du betalar väl inte $500 för varje domän så klart. Men se denna inbetalning som en summa att disponera, vilket det ju faktiskt är. Värdet som "förloras" är ju den summan som avgår vid inbetalningen till detta kreditkonto med dagens valutakurs. När du handlar upp delar av summan är ju exempel $5 för varje domän $5 och kan du bokföra i valutan $ så finns ingen kursdifferens. Sätt leverantörens konto som en checkräkning och låt värdet minska i $ efter hand som inköpen görs. Den enda differensen som jag ser det uppstår vid transaktionen från sek till $..

När du betalar in mer pengar gör du samma sak igen...

OBS: Jag är ingen ekonom så lita inte till 100% på det jag skriver även om det skulle låta bra av nån anledning;) .

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson