![]() |
Har nu startat upp min Enskilda Firma och har fått mina första kunder som jag ska fakturera. Då kommer frågorna...
#1) Är det F eller FA skatt sedel jag ska skaffa? #2) Hur får jag tag på en blankett o göra ansökan? Har sökt på google.se och här på WN utan större framgång... |
1. F-skattesedel om du inte är anställd också.
2. www.skatteverket.se |
Skaffa FA, det underlättar om du ska ta någon anställning i framtiden parallellt med att du driver firma. Jag har FA och det är inga extra krusiduller eller krångel med att inneha en sådan.
|
Det är heller inga krusiduller eller krångel att "uppgradera" till FA i efterhand. Faktum är att alla "har" A-skatt, dvs är man anställd så betalar man A-skatt. Det är F-skatt man måste ansöka om och som det ställs krav kring.
|
OK! Tack!
|
Citat:
Blanketter hittar du på www.skatteverket.se och www.bolagsverket.se men du kan numera registrera både enskild firma och Aktiebolag online hos www.bolagsverket.se |
Det är ingen katastrof att bara ha F-skattesedel och utföra ett vanligt lönejobb.
|
Lånar en gammal tråd lite. Men den passar.
Om man har FA-skattsedel, kan man ändå ange på fakturor tex "Innehar F-skattesedel" eller "måste" man ange "Innehar FA-skattesedel"? |
Du skriver "innehar F-skatt"; att du också innehar A-skatt är inte intressant i sammanhanget.
|
Tack Jonny!
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson